Działalność gospodarcza w mieszkaniu — co można odliczyć?
4 (80%) 1 głosów

Działalność gospodarcza w mieszkaniu — co można odliczyć?

Wiele osób, zwłaszcza tych, pracujących jako freelancerzy rejestruje działalność we własnym mieszkaniu. Trudno się dziwić. Takie rozwiązanie pozwala znacząco zminimalizować koszty i już na wstępnie wygenerować spore oszczędności. W artykule sprawdzimy, jakie wydatki można wliczyć w koszty, prowadząc firmę w domu. Podpowiemy również, czy warunkiem ich odliczenia jest wyodrębnienie w lokalu osobnego pomieszczenia przeznaczonego wyłącznie na cele prowadzonej działalności.

Rejestracja firmy we własnym mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale jest również bardzo wygodna. Zwłaszcza dla osób, które wykonując obowiązki, nie potrzebują własnego biura czy sali konferencyjnej.

Własna firma a koszty uzyskania przychodu

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może pomniejszyć podstawę naliczania podatku o koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z Art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Mówiąc w dużym skrócie, przedsiębiorca może więc wrzucić w koszty wszystkie wydatki, które pozwalają mu zarabiać oraz utrzymywać dochody. Do najpopularniejszych wydatków, stanowiących koszty uzyskania przychodu należą:

  • zakup komputera i oprogramowania;
  • zakup materiałów biurowych;
  • obsługa księgowa, informatyczna czy prawna;
  • stworzenie strony internetowej, zakup dokumenty etc.;
  • wynajem biura, sali konferencyjnej, gabinetu;
  • koszt zaprojektowania i wydruku materiałów promocyjnych;
  • wydatki związane z podróżami służbowymi: bilety lotnicze, kolejowe, czy autobusowe, zakwaterowanie.

Firma w mieszkaniu a koszty uzyskania przychodu

Osoby, które zarejestrowały firmę we własnym mieszkaniu, oprócz standardowych wydatków związanych z prowadzeniem działalności mogą „wrzucić w koszty” również te, związane z utrzymaniem domowego biura. Są to:

  • czynsz,
  • opłaty za wodę, energię elektryczną czy gaz,
  • opłaty za wywóz śmieci,
  • opłaty za internet,
  • opłaty za telefon,
  • koszty związane z remontem mieszkania,
  • odsetki od kredytu hipotecznego (pod warunkiem, że zostały zapłacone).

Jeszcze jakiś czas temu organy podatkowe uzależniały możliwość zaliczenia w poczet kosztów wydatków eksploatacyjnych od wydzielenia osobnego pomieszczenia na biuro. W praktyce oznaczało to, że przedsiębiorca mógł wrzucić w koszty określoną część czynszu, opłat za media oraz opłat licznikowych jedynie wtedy, gdy do prowadzenia firmy wydzielił określone miejsce o konkretnej powierzchni (np. 20-metrowy gabinet). Jeśli podatnik wykorzystywał lokal głównie do celów osobistych, a działalność gospodarcza była w nim prowadzona dodatkowo, koszty eksploatacji mieszkania nie mogły być potraktowane jako koszty uzyskania przychodu. Dlaczego? Zdaniem organów podatkowych, taka sytuacja stwarzała problemy z rozdzieleniem opłat związanych z prowadzeniem firmy od opłat osobistych. A to z kolei eliminowało możliwość wrzucenia takich wydatków w koszty. Na szczęście, te krzywdzące przedsiębiorców realia należą już do przeszłości.

Nowe interpretacje organów podatkowych

Nowe podejście w tym zakresie przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 21 grudnia 2017 r. W dokumencie stwierdził, iż skuteczne prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskiwanie przychodu nie byłoby możliwe bez możliwości korzystania z powierzchni lokalu. Nawet jeśli ten służy nie tylko do prowadzenia działalności, ale również do celów osobistych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaznaczył również że ustawa o PIT „nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza”. Takie stanowisko potwierdził Wiceminister Finansów — Paweł Cybulski. Odpowiadając na pytanie Polskiej Agencji Prasowej, powiedział: „Wydatki na czynsz czy media ponoszone przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia – w dosłownym, fizycznym sensie – pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Nie o takie wyodrębnienie chodzi”.

Ważny zakres procentowy kosztów

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie oznacza bynajmniej, że w koszty można wrzucić obecnie całą kwotę czynszu, rachunku za wodę, energię elektryczną czy internet. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest określenie zakresu oraz procentowego odsetka kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie lokalu. W większości przypadków zakres ten będzie mniejszy od zakresu wydatków poniesionych na cele osobiste, a udowodnienie związku tego kosztu z przychodem spoczywa na przedsiębiorcy. Przykład. Jeśli właściciel niewielkiego biura tłumaczeń oszacuje, że na potrzeby działalności gospodarczej wykorzystuje 30 proc. swojego mieszkania, to do kosztów uzyskania przychodów będzie miał prawo zaliczyć 30 proc. wydatków ponoszonych na jego utrzymanie.

Komentarze:

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

facebook
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!