Jak napisać biznesplan? Warto sfinansować go pożyczką?
Oceń

Jak napisać biznesplan? Warto sfinansować go pożyczką?

Zbudowanie od podstaw własnej firmy jest bez wątpienia tym, co z czasem może przynieść naprawdę ogromną satysfakcję. Jednak początki, tak jak we wszystkim, bywają stresujące. Szczególnie jeśli wymarzona działalność musi zostać sfinansowana za pomocą zewnętrznego finansowania. W takim przypadku niepewność dotyczy powodzenia przedsięwzięcia, uzyskania kredytu lub pożyczki oraz możliwości ich spłaty.

Jednym z najważniejszych punktów kluczowych, które musi wziąć pod uwagę przyszły przedsiębiorca, jest biznesplan. Dobrze przemyślany i napisany pozwoli jego autorowi uzmysłowić sobie, czy istnieją realne szanse na rozwinięcie skrzydeł, czy też jego koncepcja musi być przemyślana na nowo. Jest też zwiększeniem szans powodzenia na uzyskanie finansowania, szczególnie w wysokich kwotach.

Czemu służy biznesplan?

Biznesplan jest podstawą działalności własnej firmy, pozwala na doprecyzowanie wizji na temat działalności i potwierdzenia słuszności swoich przekonań co do kształtu przedsiębiorstwa. Plan działania pozwoli na podjęcie właściwych decyzji, wyznaczenie celów i przekonanie się, czy te cele są możliwe do zrealizowania i, nade wszystko, czy będą opłacalne.

Pozwoli także ostudzić emocje i zapał do wymyślonych przez siebie pól działalności – wewnętrzne odczucia nie są najlepszym doradcą, najlepiej więc na zimno przekalkulować wszystkie koszty, przeszkody, czynniki sprzyjające rozwojowi firmy, czy czas, po którym zaczną być odczuwalne zyski.

Dobry biznesplan będzie także idealną podstawą do tego, by przekonać kredyto- lub pożyczkodawcę do tego, by udzielił finansowania. Na jego podstawie instytucja finansowa oceni, jak duże jest ryzyko udzielenia pożyczki. Jeśli z biznesplanu będzie wynikać, że założone działania będą nierealne i nieopłacalne, to pożyczkodawca po prostu nie pożyczy pieniędzy, bo będzie to dla niego oznaczało brak spłaty i utratę kapitału. Dlatego warto przyłożyć się do napisania dobrego biznesplanu.

Dobry biznesplan, czyli jaki?

Oprócz tego, by biznesplan był przejrzysty i zrozumiały, musi składać się z pewnych elementów, by był kompletny i pozwalał na rzetelną ocenę sytuacji. Próżno jednak szukać wzorca, bo ten będzie się różnił w zależności od rodzaju firmy. Można jednak wyznaczyć pewne standardy, według których powinien być sporządzony:

  • Streszczenie. Jest to właściwie podsumowanie całego biznesplanu, wymienienie jego najmocniejszych punktów, określenie celu założenia biznesu, podgląd na całościowe ujęcie kosztów i zysków. Bezwzględnie powinny się w nim znaleźć podstawowe punkty, które później będą rozwinięte: wysokość wymaganych do startu środków i ich przeznaczenie, opis produktów lub usług, grupa docelowa, doświadczenie zdobyte w danej branży przez przyszłego właściciela firmy, umiejętności, które przysłużą się kreowaniu zysków.
  • Krótki opis przedsiębiorstwa. W tym miejscu powinny pojawić się głównie dane techniczne: nazwa firmy i jej forma prawna, wskazanie właścicieli i krótkie opisanie ich sylwetek, systemu płacowego. Dobrze również opisać to, w jaki sposób przedsiębiorstwo będzie się rozwijać, na jakich modelach biznesowych będzie bazować.
  • Opis usług lub produktów. Powinien on koncentrować się nie tylko na parametrach, ale również opisywać, dlaczego taki, a nie inny produkt znajdzie zbyt. Należy przedstawić jego podstawowe cechy i to, w jaki sposób wyróżniają się na tle konkurencji i jak kształtują się ceny podobnych produktów. Można również pokusić się o to, jaki będzie przewidywany udział w rynku. Dodatkowo warto zawrzeć to, czy w grę wchodzą patenty i prawa autorskie.
  • Dystrybucja. Pozyskanie klientów jest jednym z najważniejszych elementów biznesplanu. Trzeba w nim wskazać to, w jaki sposób będzie się sprzedawać: stacjonarnie, internetowo, poprzez programy afiliacyjne, partnerów biznesowych. Jeśli internetowo, to w jaki sposób tam pozyska się klientów i partnerów (lepiej, jeśli już się takich posiada).
  • Szanse i zagrożenia. Opisanie otoczenia biznesu (prawnego, instytucjonalnego, biznesowego, gospodarczego) jest kluczem do tego, by zrozumieć, czy na drodze do rozwoju firmy nie pojawią się jakieś przeszkody. Może to także stwarzać duże szanse dla rozwoju, bo np. firma będzie zajmowała się działalnością, która jest chętnie dotowana przez państwo.
  • Rynek i konkurencja. Określenie tego, czy znajdzie się rynek zbytu dla naszych produktów i usług jest kluczowe. Przede wszystkim, należy określić, czy i od jakiego czasu funkcjonują już instytucje podobne do naszej firmy, jak dobrze sobie radzą, jak liczebna jest to konkurencja i czy w ogóle taka istnieje – innowacyjność i niszowość również jest w cenie, o ile jest w stanie zdobyć klienta. Można tutaj wskazać, że np. za granicą w podobnym otoczeniu pomysł się już sprawdził, więc istnieje prawdopodobieństwo, że przyjmie się i tym razem.
  • Harmonogram prac. Jest jednym z najważniejszych elementów biznesplanu – stanowi bowiem najlepszą podstawę do projekcji zysków. Najlepiej, jeśli będzie to harmonogram długoterminowy, przynajmniej na 2-3 pierwsze lata działalności. Niezbędne będzie: wyznaczenie celów, tzw. kamieni milowych w działalności, metod i terminów realizacji działań, marginesu błędu, który nie wpłynąłby znacznie na powodzenie przedsięwzięcia.
  • Reklama. W tej części powinien znaleźć się nie tylko opis, w jakimi kanałami będzie się swoje produkty reklamować, ale również to, dlaczego wybrana jest taka, a nie inna forma reklamy i w jaki sposób ma przekonać klienta do skorzystania z usług firmy. Zwykle zawiera się w tam także koszty zaplanowane na reklamę i ich przełożenie na skuteczność działań.
  • Koszty. Ten element biznesplanu jest zdecydowanie najtrudniejszy do napisania, szczególnie przez osobę, która dopiero rozpoczyna swoją ścieżkę biznesową. Być może dlatego znajduje się on zawsze na końcu biznesplanu – na podstawie analizy wcześniejszych elementów łatwiej wyliczyć średnie przychody i poniesione koszty. Oczywiście można zawrzeć w nim dodatkowe informacje, takie jak próg rentowności, czy stopę zwrotu kapitału – ale te elementy przydadzą się bardziej na dalszych etapach działalności. Najważniejsze jest jednak to, by wyliczenia były uczciwe i jak najbardziej rzetelne.

Czy warto finansować start firmy pożyczką?

Rozpoczęcie własnej działalności to ryzyko utraty ogromu czasu, wysiłku i pieniędzy. Jeśli pieniądze pochodzą z pożyczki, to dodatkowo dojdą jeszcze jej koszty i widmo nieterminowego wywiązania się z płatności. Również dlatego warto rzetelnie przyłożyć się do biznesplanu – pozwoli on skalkulować nie tylko to, jaka ilość gotówki będzie trzeba pożyczyć i czy przyszła działalność pozwoli na bezproblemowe spłacanie rat. To podstawa bezpieczeństwa pożyczkobiorcy i dodatkowo pozwoli mu na rozsądny wybór pożyczki.

Komentarze:

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

facebook
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!