Kim są millenialsi i jak zmieniają oblicze polskiego rynku pracy
Oceń

Kim są millenialsi i jak zmieniają oblicze polskiego rynku pracy

Millenialsi, zwani inaczej pokoleniem Y to osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Kim są, czego się boją i jak zmieniają oblicze polskiego rynku pracy? Sprawdźmy.

Opinie na temat millenialsów bywają skrajnie różne. Niektórzy uważają, że są oni pierwszym pokoleniem, które ma szansę dojrzewać i rozwijać się w wolnej Polsce. Inni określają ich mianem skrajnych egoistów, widzących jedynie czubki własnych nosów. W dodatku często przez ekran smartfona lub komputera. Gdzie leży prawda?

Kim tak naprawdę są millenialsi?

Millenialsi to z całą pewnością przedstawiciele epoki przełomu. Urodzeni pomiędzy 1980 a 2000 stawiają przede wszystkim na rozwój, edukację oraz szeroko pojmowaną wolność. Od starszych pokoleń różni ich właściwie wszystko — począwszy od podejścia do pracy, rozwoju i obowiązków, skończywszy na stosunku do zakupów i konsumpcji.

Millenialsi na rynku pracy

Millenialsi bywają postrzegani jako egoistyczni, egocentryczni i zarozumiali. Taka postawa często przekłada się też na ich stosunek do pracy. Osoby z pokolenia Y doskonale znają swoją wartość, a często nawet ją zawyżają. Wymagają bardzo wiele od innych, stawiając siebie samych „w centrum wszechświata”. Nie szczędzą słów krytyki (niekiedy niczym nieuzasadnionej), także w stosunku do osób starszych oraz tych o dużym autorytecie. Bez zastanowienia wyrażają swoje opinie, a od pracodawców często już na starcie wymagają zbyt wiele. Pokolenie Y zamiast bierności wybiera aktywność. Większość millenialsów pragnie decydować o tym, co wybiera, zamiast biernie korzystać z dostępnych ofert. Jako że w sposób elastyczny dostosowują się do nowych okoliczności i realiów i nie mają problemów z aklimatyzacją, stosunkowo szybko zmieniają pracę. Niestety, często zdarza się, że rezygnują z aktualnie posiadanej zbyt pospiesznie, o swojej decyzji informując pracodawcę… SMS-em.

Internet is the king

Wielu millenialsów zamiast realnych znajomości wybiera te wirtualne, zamiast do encyklopedii sięga do Wikipedii, a papierowe książki zamienia na e-booki. Czy takie realia można uznać jednak za wady millennialsów? Nie do końca. Nowe wzorce zachowań podążają bowiem za zmieniającym się światem i rozwojem technologii. Jak pokazują badania, aż 80 proc. przedstawicieli pokolenia Y… śpi z telefonem. Zdecydowana większość badanych wolałaby zapomnieć z domu portfela niż smartfona. Takie wyniki nie pozostawiają wątpliwości – millenialsi nie są w stanie funkcjonować bez zdobyczy nowoczesnych technologii.

Jak kupują millenialsi?

Millenialsi to dla wielu marek najważniejsza grupa docelowa. Nie tylko z uwagi na dużą liczebność, ale również ze względu na fakt, że przedstawiciele pokolenia Y kupują dużo, a na wymarzone dobra nie żałują pieniędzy. Uważnie śledzą promocje i oferty producentów. Nie boją się także ryzykować, często sięgając po nowe na rynku produkty. Często zdarza się, że to właśnie z myślą o nich tworzone są konkretne strategie marketingowe i to właśnie oni dyktują zmiany w ofercie firm. Przedstawiciele pokolenia Y nie mają ambicji, aby „mieć”. Właśnie dlatego zamiast własnego mieszkania wybierają wynajem a swoje 4 kółka zastępują Uberem, car sheringiem czy… wypożyczonym rowerem. Wybierając produkty, kierują się zazwyczaj nie ich ceną, ale… wyższymi wartościami. Nosząc ubranie określonej marki, demonstrują swój stylu życia, a wybierając określony telefon komórkowy — podkreślają przynależność społeczną. W opozycji do starszego pokolenia pieniądze nie są już dla nich kwestią najważniejszą. Definicją sukcesu (nie tylko zawodowego) jest dla nich prowadzenie takiego stylu życia, który pozwoli im na spełnienie, rozwój oraz samorealizację.

Wierność ideałom

Choć wiele cech millenialsów może budzić powszechny niesmak, nie ulega wątpliwości, że nie są to ludzie szarzy i nudni. Zazwyczaj posiadają jasno sprecyzowane poglądy, które wyrażają w jasny sposób. Nie boją się również sięgać po to, czego naprawdę pragną, zabierać głos w istotnych dla siebie sprawach czy buntować się przeciwko ideom, niezgodnych ze swoimi ideałami. Jak pokazują badania, aż 92 proc. millenialsów deklaruje, że niezwykle ważna w ich życiu jest przyjaźń. Młodzi Polacy stawiają więc przede wszystkim na relacje z rówieśnikami, stawiając je nawet wyżej niż więzi rodzinne.

Czego się boi pokolenie Y?

Nie ulega wątpliwości, że choć obecne czasy dają millenialsom ogromne szanse na rozwój, wiążą się również z koniecznością sprostania wielu, często niełatwym wyzwaniom. Wielu absolwentów wyższych uczelni mierzy się z problemem bezrobocia i brakiem stabilnej pracy, co rodzi frustrację i bezsilność. Zdobycie wymarzonej posady nie oznacza jednak końca problemów. Rywalizacja o lepszą pracę, korporacyjne wyścigi szczurów, walka o etat i podwyżkę to codzienne wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć. Nieuczciwy rynek pracy jedynie pogłębia taki stan. Dokładając do tego duże ambicje, oczekiwania ze strony najbliższych oraz chęć zaistnienia, możemy wyciągnąć jeden wniosek — codzienność pokolenia Y z pewnością nie jest bajką.

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.