Internet to w dzisiejszych czasach niezastąpione źródło informacji, jak również miejsce otwierające niedostępne dotychczas możliwości. Za pośrednictwem Sieci robimy zakupy, ubezpieczamy samochody, płacimy rachunki, a także zarządzamy swoimi pieniędzmi. Niestety działania te stanowią również świetną okazję dla rozwoju cyberprzestępczości. Hakerzy wciąż pracują nad kolejnymi sposobami dokonywania przestępstw internetowych. Co możesz zrobić jeśli padniesz ofiarą takiego ataku i stracisz oszczędności zgromadzone na koncie w banku? Czy masz szansę na odzyskanie pieniędzy? Sprawdź!
Wydaje Ci się, że nieprzekazywanie nikomu loginu czy hasła wystarczy, aby uchronić się przed wyprowadzeniem pieniędzy z Twojego konta? Niestety możesz być w błędzie. Okazuje się bowiem, że cyberprzestępcy dokładają wielu starań, aby znaleźć luki w zabezpieczeniach i wejść w posiadanie danych potrzebnych im do kradzieży Twoich oszczędności. W jaki sposób może dojść do takiej sytuacji?
Ogromny odsetek Polaków dokonuje codziennie zakupów w Internecie. Nawet jeśli starają się być bardzo ostrożni podczas przeprowadzenia transakcji płatności za nabyte towary czy usługi, nadal mogą paść ofiarami oszustów. Jeżeli sprzedawca wysyła Ci link do serwisu szybkich płatności lub bezpośrednio do strony logowania do serwisu transakcyjnego Twojego banku, powinieneś wzmóc swoją czujność. Dlaczego?
Oszuści internetowi tworzą łudząco podobne strony, na których ich ofiary wpisują swoje dane do logowania się np. do serwisów bankowych. Dodatkowo, udostępniają linki do fałszywych portali szybkich płatności, z których przestępcy są w stanie przechwycić Twoje poufne dane. Dlatego zawsze staraj się samodzielnie przechodzić do stron pośredników w płatnościach (nie korzystaj z linków przesyłanych przez sprzedawcę), a logując się do swojego konta w banku, zawsze zwracaj uwagę na to, czy strona posiada certyfikat bezpieczeństwa i jest odpowiednio szyfrowana. Powinno to wyglądać tak, jak na poniższym przykładzie:
To jednak jeszcze nie wszystko. Cyberprzestępcy są bowiem w stanie przechwycić SMS weryfikujący ustawienie ich danych, jako odbiorcy zdefiniowanego i w ten sposób, już bez innych zabezpieczeń wyprowadzić z Twojego konta konta całą gotówkę. Wydaje się niemożliwe? A jednak się zdarza i nie są to odosobnione przypadki.
Jednym z bardziej popularnych sposobów, który oszuści stosują celem kradzieży danych służących do logowania się do serwisów transakcyjnych banków, jest wpuszczenie szpiegującego wirusa do systemu w Twoim komputerze lub smartfonie. W jaki sposób do tego dochodzi? Jeżeli:
możesz się spodziewać, że prędzej czy później padniesz ofiarą cyberprzestępcy. Wszystkie wymienione zachowania są bowiem zaproszeniem dla oszustów, którzy tylko czekają na wykorzystanie łatwej okazji.
Świetnym narzędziem prowadzącym przestępcę do Twoich środków na koncie bankowym jest karta kredytowa lub zwykła karta do konta. W przypadku tej pierwszej, takie dane jak numer karty, jej data ważności oraz trzycyfrowy kod CVV (Card Verification Number) całkowicie wystarczą do wykonania transakcji. Oczywiście wówczas skradzione zostaną jedynie środki z konta karty, ale jeżeli jej limit opiewa na wysoką sumę, to straty mogą być dla Ciebie bolesne.
W przypadku karty bankomatowej do kradzieży dochodzi zazwyczaj w ramach korzystania właśnie z urządzenia transakcyjnego. Najpierw złodzieje np. za pomocą ukrytej kamery wchodzą w posiadanie Twojego numeru PIN, by następnie zablokować Twoją kartę z bankomacie i skorzystać z niej kiedy oddalisz się np. do banku celem zgłoszenia zaistniałej sytuacji.
Przedstawione powyżej sposoby są jedynie kroplą w morzu rozwiązań, które stosują obecnie cyberprzestępcy. Zawsze więc w sytuacji posługiwania się poufnymi danymi, zachowaj szczególną ostrożność.
W przypadku cyberprzestępstw czas zgłoszenia zdarzenia odgrywa kluczową rolę. Jeśli więc tylko zorientujesz się, że padłeś ofiarą oszusta, powinieneś jak najszybciej zastrzec możliwość dokonywania jakichkolwiek transakcji za pomocą Twojego konta w serwisie banku. Natychmiast po wykryciu przestępstwa skontaktuj się ze swoim dostawcą usług finansowych i opisz całą sytuację. Jeżeli zareagujesz dostatecznie szybko, istnieje szansa, że choć w części pokrzyżujesz plany złodziejowi.
Następnym krokiem jest zgłoszenie zaistniałej sytuacji organom ścigania. Jest to niezbędne do podjęcia kroków celem wykrycia cyberprzestępcy i warunek konieczny do ubiegania się o zwrot skradzionych środków przez bank. Na jakiej podstawie możesz o to wnioskować? Otóż banki ponoszą prawną odpowiedzialność za wszelkie nieautoryzowane transakcje wykonane za pośrednictwem ich serwisów. Jeżeli więc to nie Ty autoryzowałeś transakcję, w wyniku której pieniądze zniknęły z Twojego konta, bank powinien Ci je zwrócić w ciągu jednego dnia roboczego od momentu wykrycia przestępstwa.
Niestety nie zawsze jest to jednak takie proste. Coraz częściej słyszy się bowiem, że banki odmawiają zwrotu skradzionych pieniędzy. Swoje stanowisko argumentują rażącym ich zdaniem zaniedbaniom ze strony osób padających ofiarami cyberprzestępców. Wyrokując o współodpowiedzialności swoich klientów za kradzież ich pieniędzy, stoją na stanowisku braku winy ze strony instytucji i tym samym nie widzą podstaw do zwrotu utraconych środków.
Pierwszym krokiem, jaki możesz wykonać, jeżeli spotkasz się z odmową zwrotu skradzionych pieniędzy jest złożenie stosownej reklamacji. Bank ma 15 dni na ustosunkowanie się do skargi i przekazanie poczynionych ustaleń do Twojej wiadomości.
Jeżeli bank utrzyma swoją decyzję i nadal nie będzie chciał zwrócić Ci utraconych środków, masz prawo prosić o pomoc Rzecznika Finansowego. Jego stanowisko w podobnych przypadkach jest bowiem takie, że pierwszym krokiem po zgłoszeniu przez konsumenta nieautoryzowanej transakcji, w wyniku której stracił on swoje oszczędności, powinien być zwrot środków przez bank. Dopiero w następstwie tego działania instytucja może podjąć kroki zmierzające do wyjaśnienia Twojej ewentualnej współwiny w zaistniałej sytuacji.
Warto jednak, abyś wiedział, w jakim przypadku bank ma prawo do wstrzymania wypłacenia Ci utraconych środków.
Jeżeli instytucja bankowa posiada uzasadnione i udokumentowane dowody na to, że do wyprowadzenia pieniędzy z konta doszło w wyniku Twojego oszustwa i swoje podejrzenia zgłosi na piśmie do odpowiednich organów ścigania, wówczas, co oczywiste, nie możesz liczyć na zwrot środków.
Każde przestępstwo wyłudzenia danych przez Internet, kradzieży pieniędzy z konta drogą elektroniczną lub próby dokonania tych procederów, warto zgłosić do CERT Polska. Instytucja ta we współpracy z organami ścigania zajmuje się wykrywaniem, zwalczaniem i zapobieganiem cyberprzestępstwom. Im więcej sygnałów zbierze od konsumentów, tym większe są szanse na zablokowanie kolejnych kanałów, którymi oszuści próbują wzbogacać się Twoim kosztem.
Jeżeli padniesz ofiarą kradzieży środków z karty kredytowej warto również, abyś znał procedurę zgłaszania reklamacji w stosunku do nieautoryzowanej transakcji o nazwie CHARGEBACK, realizowaną przez Visa i Mastercard. Niestety banki niechętnie informują o tej możliwości zwrotu pieniędzy, a niektóre nie uznają jej w przypadku dokonania przelewu, za pośrednictwem szybkich płatności z rachunku karty kredytowej (mBank). Zawsze warto jednak, abyś dopytał pracownika banku, jak w instytucji podchodzi się do powyższej kwestii.
Wiesz już, co możesz zrobić jeśli padniesz ofiarą kradzieży pieniędzy z Twojego konta. Czy znasz jednak wszystkie podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się w Sieci, aby zapobiegać podobnym sytuacjom? Pamiętaj, aby:
Usługi dostępne przez Internet to ogromna oszczędność czasu i komfort wybierania z wielu ofert. Jeżeli zastosujesz się do kilku stosunkowo prostych zasad, będziesz mógł bezpiecznie i bez obaw o własne pieniądze korzystać ze zdobyczy techniki.
Sponsorujemy
Nasze wyróżnienia
Nasi partnerzy
Komentarze