Marketing sensoryczny w pożyczkach. Jak wpływa się na pożyczkobiorców?

Aktualizacja: 2019-12-10
Data publikacji: 2018-09-18
Autor: Emila Biernaciak
Ocena: 4.62
(ilość ocen: 29)

Marketing sensoryczny jest pojęciem, które nie każdy musi znać. Można kojarzyć go z supermarketami i wielkimi sieciami spożywczymi. Jest on jednak stosowany przez wiele instytucji, oferujących różnego rodzaju usługi. W tym również przez instytucje pożyczkowe. Czym jest marketing sensoryczny? I w jaki sposób wpływa na pożyczkobiorców?

Czym jest marketing sensoryczny?

Marketing sensoryczny przez konsumentów często bywa nazywany „sztuczką” lub „trikiem”, który ma za zadanie nakłonić ich do jak największych i zupełnie niepotrzebnych zakupów. Jego przykładem jest np. zapach pieczonego chleba, który podczas zakupów wywołuje wywołuje w nas uczucie głodu i sprawia to, że kupujemy więcej jedzenia niż wcześniej planowaliśmy. Innym przykładem jest zapach cynamonu i prażonych migdałów w okresie przedświątecznym. Ma on wprawiać klientów w dobry nastrój i sprawić, by bardziej beztrosko podeszli do kwestii zakupów. Rezultatem będą – tak, jak w poprzednim przypadku – większe zakupy, nie tylko spożywcze. Kolejny przykład – muzyka w sklepie. Z założenia ma działać relaksująco i uspokajająco, choć różnicuje się ją ze względu na różny target, który tworzą np. klienci młodzi czy klienci ekskluzywni.

Z powyższego opisu wynika, iż marketing sensoryczny jest każdym działaniem usługodawcy, które skłania do zakupu poprzez wpływanie na zmysły: węch, słuch i wzrok. Nie jest to więc działanie wpływające na świadomość konsumenta, ale na jego podświadomość. Klient nie rejestruje tego, w jaki sposób jest namawiany do zakupu.

Marketing sensoryczny w pożyczkach

Wielu usługodawców, w tym również firmy pożyczkowe, zdaje sobie sprawę z tego, że atrakcyjna oferta obecnie bywa po prostu niewystarczająca. Na rynku dostępnych jest tak wiele ofert, że podjęcie decyzji przez konsumentów jest bardzo trudne.

Mimo wszystko, przeważającą praktyką pożyczkodawców jest jednak to, że nowych klientów przyciąga się raczej ofertą chwilówki za 0zł, promocjami i konkursami, w których można wygrać niekiedy duże nagrody.

Nie oznacza to jednak, że marketingu sensorycznego w pożyczkach nie stosuje się w ogóle. Owszem stosuje się, ale w porównaniu do innych przedsiębiorstw, w stosunkowo wąskim zakresie. Po pierwsze dlatego, że możliwości stosowania marketingu sensorycznego są ograniczone – oferując chwilówki online, raczej nie ma się szansy na to, by na swojego klienta wpłynąć za pomocą zapachów czy relaksującej muzyki. Po drugie – jest to tylko strategia wspomagająca. Marketing sensoryczny może być narzędziem nakłaniającym raczej do wybrania jednej konkretnej marki, niż do wzięcia pożyczki.

W jaki sposób firmy pożyczkowe mogą stosować marketing sensoryczny?

Rzecz jasna, firmy pożyczkowe do potencjalnego pożyczkobiorcy będą starały się przemówić przede wszystkim poprzez kolory. Wielokrotne badania (a te nad marketingiem trwają już od lat 80. XX wieku) udowodniły, że część kolorów ma wpływ na decyzje zakupowe. Według niektórych teorii, kolory, które budzą zaufanie to:

  • biały/pastele – jasne kolory, przede wszystkim biel, również wymieszana z innymi kolorami w postaci pasteli, daje poczucie spokoju i bezpieczeństwa. W przypadku pożyczek online może to wywołać uczucie, że wybrany przez nas pożyczkodawca jest godny zaufania. Wśród marek pastelowych możemy wymienić przede wszystkim: ExtraPortfel, LendOn oraz Kuki.
  • zielony – podobnie jak biel, zielony jest kolorem zaufania. Choć najczęściej kojarzy się z produktami ekologicznymi czy prozdrowotnymi, ogólny wydźwięk koloru to spokój i działanie na korzyść (kogoś, czegoś). Ten kolor jest najczęściej wybierany przez pożyczkodawców. Stosują go: Vivus, Wandoo, Szybka Gotówka, MoneyMan i PożyczkaOK.
  • niebieski – to kolor powszechnie uważany za ten, który zwraca uwagę. Z kolorem niebieskim kojarzone są przede wszystkim marki Ferratum, Wonga oraz Provident, ale inne firmy też bardzo chętnie stosują domieszkę tej barwy, np. oferująca otwartą linię pożyczkową firma Banknot.
  • czerwony – barwa czerwona, stosowana przez tak wielkie światowe marki, jak Coca-Cola, LEGO, Netflix, czy Canon, ma symbolizować siłę i zdecydowanie, a przez to niemalże ponaglać do podjęcia decyzji. Gdzie w pożyczkach można znaleźć ten kolor? To przede wszystkim Via SMS czy KredytOK.
  • żółty – jak można się domyślać, żółty jest wyrazem optymizmu i młodzieńczej energii. Dodatkowo, według wielu psychologów żółty może wywoływać również uczucie przejrzystości. Chętnie stosują go: Zaplo, CreditStar.

Większość z firm pożyczkowych korzysta z tych kilku, wymienionych kolorów, chcąc wywołać w pożyczkobiorcach określonego uczucia na temat marki. Można też zauważyć, że praktycznie żaden pożyczkodawca nie stosuje barw takich jak, czarny, brązowy, odcienie szarości, ciemnogranatowy czy pochodne. Te kolory są kojarzone negatywnie, stąd też raczej nie są zaliczane do barw sprzedażowych.

Polecane oferty

Z pożyczek Vivus skorzystało już kilka milionów osób w Polsce jak i za granicą. Jeśli jeszcze nie wziąłeś swojej pierwszej chwilówki – Vivus będzie chyba najlepszym rozwiązaniem.

Pierwsza darmowa pożyczka do 5000 zł. Jedna z najczęściej wybieranych pożyczek przez użytkowników naszego portalu. Ceniona szczególnie za bezproblemowość i szybkość.

Na nieprzewidziane wydatki Wandoo przygotowało ofertę darmowej pożyczki do 3000 zł na 30 dni. Stali klienci mogą skorzystać z rabatów w programie lojalnościowym,

SolCredit jest innowacyjną firmą, która szybko pozwoli znaleźć Ci finansowanie. Dla nowych klientów pierwsza pożyczka do 5000 zł za darmo.

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu:

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

    Sponsorujemy

    Robert Chmiel Logo Oficjalny partner Loan Magazine Awards 2016 Kongres Sektora Pożyczkowego Logo

    Nasze wyróżnienia

    Laur konsumenta 2016 Chwilowo.pl stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

    Nasi partnerzy

    Polski Związek Instytucji Pożyczkowych logo Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce logo