Profi Credit z zarzutami od UOKiK
4 (80%) 1 głosów

Profi Credit z zarzutami od UOKiK

Jak wynika z relacji pożyczkobiorców, firma Profi Credit nalicza zbyt wysokie opłaty okołopożyczkowe. Taki stan rzeczy zdają się potwierdzać skargi i zapytania, które regularnie trafiają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Czy rzeczywiście jest się czego bać?

Profi Credit jest firmą, udzielającą pozabankowych pożyczek ratalnych. Korzystając z jej usług, można pożyczyć nawet 25 000 zł. To jedna z najwyższych na rynku kwot, oferowanych przez instytucje pożyczkowe.

Strona bez kalkulatora

Choć strona internetowa firmy Profi Credit wygląda bardzo estetycznie i profesjonalnie, pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy zaraz po jej uruchomieniu, jest… brak kalkulatora pożyczkowego. Rzeczywiście, brak możliwości oszacowania kosztów pożyczenia pieniędzy powinien być istotnym sygnałem alarmowym, świadczącym o… zawyżonych kosztach finansowania. Pożyczkodawca, który nie ma w tej kwestii niczego do ukrycia, nie musi bowiem silić się na takie zabiegi. Analizując kolejne elementy serwisu, trafiamy na udostępnione przez pożyczkodawcę reprezentatywne przykłady pożyczek online i offline. A te niestety potwierdzają nasze obawy. Całkowity koszt pożyczki online w wysokości 5000 zł wynosi aż 4 972 zł (opłata przygotowawcza 33 zł, prowizja – 4 939 zł). W przypadku pożyczki offline jest jeszcze gorzej. Całkowity koszt finansowania jest równy aż 6 592 zł (opłata przygotowawcza – 129 zł, prowizja – 3 971 zł, oprocentowanie – 1 592 zł, „Twój Pakiet” – 900 zł).

Z relacji pożyczkobiorców

Zawyżone koszty naliczane przez Profi Credit potwierdzają relacje klientów serwisu. Jak wynika z informacji pozyskanych od pożyczkobiorców, przy pożyczce w wysokości 1000 zł, pozaodsetkowe koszty wyniosły 1872 zł! Na kwotę tę składała się opłata przygotowawcza w wysokości 250 zł oraz ubezpieczenie, którego koszt wynosił aż 1622 zł! Rzeczywiście, doliczanie przez Profi Credit wysokich opłat za ubezpieczenie na wypadek śmierci w większości przypadków przekraczało wartość pożyczonych pieniędzy. Znacząca część składki trafiała z powrotem do kieszeni pożyczkodawcy, jako wynagrodzenie za obsługę polisy. To jednak nie wszystko. W treści umowy z Profi Credit znajdowało się także postanowienie, zgodnie z którym pożyczkodawca wypłacał klientom kolejne świadczenia! Bez wniosku i bez badania zdolności do spłaty! Do świadczeń doliczał również wysoką (kolejną) opłatę za ubezpieczenie na życie. Zaskoczeni swoim zadłużeniem i wezwaniami do zapłaty klienci postanowili interweniować, zgłaszając sprawę do UOKiK. „Choć spółka poinformowała, że zaprzestała działań przewidujących kolejne wypłaty oraz opłacenie ubezpieczeń na życie, wiele umów nadal obowiązuje” – skomentował działania Profi Credit, Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zarzuty ze strony UOKiK

Jako że takie działania są sprzeczne z dobrymi obyczajami, Profi Credit Polska usłyszała następujące zarzuty:

  • stosowanie zbyt wysokich opłat za ubezpieczenie, które mogą naruszać dobre obyczaje;
  • realizacja wypłat kolejnych pożyczek bez wiedzy konsumentów i bez oceny zdolności do jej spłaty;
  • żądanie zapłaty całości składki ubezpieczeniowej oraz odsetek w maksymalnej wysokości zamiast niższych ustalonych w umowie, gdy umowa została rozwiązana przez to, że klient nie płacił rat;
  • naliczanie opłat windykacyjnych bez ustalenia zasad ich stosowania, co mogło znacznie zwiększyć kwotę do zapłaty.

Odpowiedzialność ubezpieczycieli

UOKiK prowadzi również postępowania wyjaśniające w sprawie Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group oraz Generali Życie TU. Ich celem jest próba ustalenia zasad wyliczania składek ubezpieczenia na życie. O działaniach Profi Credit Polska i ubezpieczycieli UOKiK zawiadomił także Komisję Nadzoru Finansowego.

Niechlubna przeszłość Profi Credit

Przeszłe relacje Profi Credit z UOKiK również pozostawiały wiele do życzenia. Urząd wydawał bowiem decyzje dotyczące spółki już w 2008, 2013 i 2015 roku. Dotyczyły one przede wszystkim naruszania zbiorowych interesów konsumentów, m.in. poprzez:

  • posługiwanie się w reklamach nieprawdziwymi informacjami wskazującymi na tzw. przyznawalność pożyczek na poziomie 99 proc. oraz jednocześnie nieponoszenie przez konsumentów opłat za ich udzielenie;
  • naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej i prawdziwej informacji o rocznej stopie oprocentowania zadłużenia przeterminowanego;
  • wprowadzanie konsumentów w błąd co do proporcji pomiędzy całkowitym kosztem kredytu a całkowitą kwotą kredytu;
  • stosowaniu opłaty przygotowawczej, której wysokość nie odpowiada wartości świadczeń realizowanych w ramach tej opłaty.

Jeśli masz pożyczkę w Profi Credit

Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwości Profi Credit, w pierwszej kolejności powinieneś złożyć reklamację. W przypadku jej odrzucenia zwróć się o pomoc do Rzecznika Finansowego. Możesz również zadzwonić na infolinię konsumencką (801 440 220 lub 22 290 89 16) lub poprosić o poradę, wysyłając wiadomość e-mail na adres porady@dlakonsumentow.pl.

Komentarze:

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.