Program Dobry Start — jak otrzymać świadczenie?
4.3 (86.67%) 3 głosów

Program Dobry Start — jak otrzymać świadczenie?

Program Dobry Start to kolejny element prorodzinnej polityki aktualnego rządu. Jego celem jest wsparcie rodziców uczących się dzieci. Uczestnicząc w programie Dobry Start, można pozyskać 300 złotych jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Jakie są warunki skorzystania z programu Dobry Start? Jak wypełnić i gdzie złożyć wniosek? Podpowiadamy.

Nowy rok szkolny spędza sen z powiek tysiącom rodziców. Wraz z pierwszym dzwonkiem staną oni bowiem przed koniecznością zakupu podręczników, zeszytów, przyborów i akcesoriów szkolnych. A te niestety, nie należą do najtańszych. Z danych, udostępnionych przez CBOS wynika, że rodziny z jednym dzieckiem na początku roku szkolnego 2017/2018 wydały na wyprawkę szkolną średnio 686 zł. Dla dwojga uczniów było to średnio 1268 zł, natomiast w rodzinach z co najmniej trojgiem dzieci – 1729 zł. Celem rządowego programu Dobry Start jest wsparcie rodziców uczniów poprzez udzielenie jednorazowego świadczenia na zakup wyprawki.

Komu przysługuje świadczenie?

Świadczenie z programu Dobry Start przysługuje raz w roku rodzicom dzieci, rozpoczynających rok szkolny. Uczące się dziecko nie może mieć więcej niż 20 lat. Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole mogą otrzymać świadczenie do momentu ukończenia 24. roku życia.

Świadczenie nie przysługuje:

  • na dzieci uczące się w przedszkolu,
  • na dzieci realizujące roczne przygotowanie szkolne, potocznie zwane zerówką w przedszkolu lub szkole,
  • studentom,
  • uczniom szkół policealnych i uczniom szkół dla dorosłych.

Ważne: program obejmuje również uczniów, którzy osiągną określony wiek przed rozpoczęciem roku szkolnego w danym roku kalendarzowym.

Jak otrzymać pieniądze?

Aby otrzymać pieniądze na szkolną wyprawkę, należy wypełnić i złożyć wniosek. Może tego dokonać:

  • mama dziecka,
  • tata dziecka,
  • opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka,
  • rodzic zastępczy,
  • osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.

Wniosek (wyłącznie papierowy) może złożyć również w swoim imieniu osoba usamodzielniana, czyli taka, która zaczyna samodzielne życie po opuszczeniu domu dziecka lub rodziny zastępczej.

Ważne: jeśli dziecko nie pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z obojgiem rodziców — pieniądze dostaje ten, który opiekuje się dzieckiem. Jeśli dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców — każdy z nich może złożyć wniosek i dostać połowę pieniędzy na dziecko, czyli po 150 zł.

Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek o dodatkowe środki z tytułu programu Dobry Start możesz złożyć w tej samej instytucji, która realizuje świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500+”. Może być to:

  • urząd miasta lub gminy,
  • ośrodek pomocy społecznej,
  • powiatowe centrum pomocy rodzinie,
  • inna jednostka organizacyjna (np. centrum świadczeń) właściwa dla miejsca zamieszkania rodzica ubiegającego się o wyprawkę na dziecko.

Papierowy wniosek możesz dostarczyć do urzędu osobiście lub wysłać pocztą.

Wnioski można składać także przez internet — za pośrednictwem strony internetowej empatia.mrpips.gov.pl oraz przez system bankowości elektronicznej większości banków.

Ważne: rodziny zastępcze, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, oraz osoby uczące się będące osobami usamodzielnianymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej powinny składać wnioski bezpośrednio w powiatowym centrum pomocy rodzinie. W ich przypadku złożenie wniosku online nie będzie możliwe.

Czy przyznanie świadczenia zależy od wysokości dochodów?

Nie. Wysokość dochodów nie ma wpływu na decyzję w zakresie przyznania świadczenia Dobry Start.

Jak złożyć wniosek za pośrednictwem portalu empatia.mrpips.gov.pl?

Wypełnienie i wysłanie wniosku przez portal empatia.mrpips.gov.pl jest bardzo łatwe i nie powinno potrwać dłużej niż kilkanaście minut. W celu usprawnienia całego procesu przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • swoje dane osobowe;
  • dane dzieci, na które będziesz składał wniosek (numery PESEL, adresy szkół, do których dzieci będą uczęszczać od września 2018 r.);
  • numer rachunku, na który ma być przekazywane świadczenie.

Aby złożyć elektroniczny wniosek za pośrednictwem portalu empatia.mrpips.gov.pl:

  • załóż konto na portalu „Empatia” przy użyciu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego;
  • zaloguj się, a następnie na stronie głównej wybierz rodzaj wniosku „Dobry start”;
  • wpisz nazwę miejscowości, w której znajduje się urząd (instytucja), do której chcesz złożyć wniosek;
  • wybierz z listy właściwą dla swojego miejsca zamieszkania (nie adresu zameldowania) instytucję, do której wniosek zostanie złożony;
  • wypełnij kolejne pola, postępując zgodnie z wytycznymi kreatora;
  • sprawdź wprowadzone dane w podsumowaniu. Jeśli znajdziesz jakiekolwiek błędy, przy pomocy przycisku „Wstecz” wróć do formularza i popraw dane. Jeśli dane są poprawne, wybierz przycisk „Utwórz dokument”;
  • przejdź do zakładki „Dokumenty robocze”, zaznacz „Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia Dobry Start” i kliknij „SZCZEGÓŁY/WYŚLIJ”.

Po wysłaniu wniosku:

  • upewnij się, że na wskazany adres e-mail otrzymałeś Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia (UPO);
  • upewnij się, że urząd otrzymał Twój wniosek. Aby tego dokonać, zaloguj się na swoje konto, kliknij zakładkę „Dokumenty wysłane” i zobacz, czy wyświetla się status „Odbiór potwierdzony”;
  • poczekaj na decyzję. Informację o nowej wiadomości w portalu „Emp@tia” dostaniesz e-mailem.

Kiedy złożyć wniosek?

Od 1 lipca można składać wnioski online poprzez:

  • stronę Ministerstwa Rodziny (empatia.mrpips.gov.pl),
  • bankowość elektroniczną następujących banków: Alior Bank SA, Bank Millennium SA, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy SA, Bank Polskiej Spółdzielczości SA oraz wybrane zrzeszone Banki Spółdzielcze, Credit Agricole Bank Polska SA, Getin Noble Bank SA, ING Bank Śląski SA, mBank SA, Nest Bank S.A, PKO Bank Polski SA (oraz Inteligo), BGŻ BNP Paribas.

Od 1 sierpnia wnioski można złożyć drogą tradycyjną (papierową) w jednej ze wskazanych w poprzedniej części artykułu instytucji. Zarówno w przypadku wniosków wysyłanych drogą elektroniczną, jak i tradycyjną, termin ich nadsyłania upływa 30 listopada.

Kiedy otrzymam pieniądze?

Osoby, które złożą wniosek w lipcu lub sierpniu, otrzymają świadczenie nie później niż 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach maksymalny okres na ich rozpatrzenie i wypłatę środków wyniesie 2 miesiące.

Uwaga na oszustów

Rozpoczęcie programu Dobry Start stało się okazją do oszustów, którzy próbują wykradać dane osobowe, tworząc fałszywe serwisy, podszywające się pod domenę ministerstwa. Jeśli w najbliższym czasie planujesz wnioskować o rządowe świadczenie, zachowaj szczególną ostrożność. Nie klikaj w linki zawarte w wiadomościach niewiadomego pochodzenia, nie pobieraj i nie otwieraj załączników. Kiedy otrzymasz e-mail z domeny mrpips.gov.pl, upewnij się, że jej adres jest prawidłowy, a połączenie — szyfrowane.

Dodano:

Komentarze:

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

facebook
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!