Promocje i bezpłatne parkowanie, czyli na czym najchętniej oszczędzamy?

Aktualizacja: 2019-11-12
Data publikacji: 2019-09-02
Autor: Marta Kazimierska
Ocena: 4.3
(ilość ocen: 20)

Polacy niestety nie należą do narodu, który przez lata wykształcił u siebie prawidłowe postawy oszczędzania pieniędzy. Złożyło się na to wiele czynników historycznych i kulturowych. Pomimo sukcesywnego wzrostu pensji, nadal jedynie niektórzy z nas odkładają co miesiąc choćby niewielką część wynagrodzenia. Jak się jednak okazuje, oszczędności szukamy w zupełnie innych miejscach. Jakie to obszary i co je determinuje? Zapraszamy do lektury.


Spis treści:
Polacy umiarkowanie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Jakie są zwyczaje finansowe Polaków i co je determinuje?
Paradoks wyższych pensji i większych długów


Polacy umiarkowanie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej

Teoretycznie rzecz ujmując, z roku na rok nasze zadowolenie z życia powinno wzrastać. Zarabiamy coraz więcej, środki z programów socjalnych płyną szerokim strumieniem, możemy swobodnie korzystać z niedostępnych do niedawna produktów i usług. Okazuje się jednak, że jak ustaliło ostatnie badanie CBOS-u, co dziesiąty Polak nie jest zadowolony ze swoich finansowych perspektyw i ponad 40% z nas liczy na poprawę tej sytuacji w ciągu najbliższego roku. Nasze zadowolenie z kondycji finansowej można więc określić jako umiarkowane.

Czy na powyższe wyniki pośredni wpływ mogą mieć np. cechy narodowe Polaków, sprawiające, że ciężko nam doceniać to, co mamy i wciąż chcemy więcej? Zapewne po części tak. Bezsprzecznym jest jednak fakt, że nasza edukacja ekonomiczna mocno kuleje. Nie potrafimy efektywnie zarządzać domowym budżetem i nawet, kiedy wpływy na konto są coraz wyższe, szybko się ich pozbywamy żyjąc “od pierwszego do pierwszego”. Dla wielu z nas standardem jest także reperowanie budżetu za pomocą choćby chwilówki czy kredytu. Nie oznacza to oczywiście, że na co dzień nie szukamy okazji do tego, by płacić mniej.

Jakie są zwyczaje finansowe Polaków i co je determinuje?

Firma Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor zrealizowała jakiś czas temu badanie zatytułowane “Zwyczaje finansowe Polaków”. Jakie wyniki uzyskali badacze i czy możemy wysnuć z nich wnioski na przyszłość? Sprawdźmy.

Na czym oszczędzają Polacy

Opracowanie Chwilowo.pl na podstawie: media.bik.pl – “Nawyki finansowe Polaków, czyli na czym lubimy oszczędzać”.

Promocja najlepszym przyjacielem Polaka

Ponad połowa z nas (52%) robiąc zakupy wybiera oferty promocyjne. Nie ma tu znaczenia wiek konsumenta oraz to czy zaopatrujemy akurat naszą lodówkę, szafę czy też wyjeżdżamy na wakacje. W każdym z tych przypadków poszukujemy cen kłujących w oczy czerwonym kolorem. Mistrzyniami w wyszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych ofert są kobiety (59%). Jeżeli chodzi o regionalizację, to zakupy na promocjach najbardziej umiłowali sobie mieszkańcy Podkarpacia (57%) oraz Śląska (56%).

Ciekawić może kwestia powodów, dla których to właśnie produkty i usługi w obniżonych cenach stanowią dla Polaków szczególnie łakomy kąsek. Czy zawsze jest to kwestia ograniczonego budżetu, a może “polowanie na okazje” sprawia nam po prostu satysfakcję? Na to pytanie każdy z nas powinien odpowiedzieć sobie sam.

Jak parkować, to tylko za darmo

Jednym z obszarów, w którym duża część naszego społeczeństwa szuka oszczędności jest parkowanie. W związku ze wzrostem naszych pensji i dodatkowych wpływów z programów socjalnych, na polskich ulicach pojawia się coraz więcej samochodów i motocykli. Choć utrzymanie każdego pojazdu wymaga często od właściciela sporych inwestycji, to już za postój auta czy jednośladu nie jesteśmy skłonni płacić i aż 40% z nas deklaruje, że nie zaparkuje dopóki nie znajdzie w tym celu bezpłatnego miejsca.

W tej kategorii przodują przede wszystkim młodzi kierowcy w wieku od 18-24 lat (48%). Co ciekawe, na dwóch końcach zestawienia znajdują się tu mieszkańcy województw nadbałtyckich. Za parkowanie nie chce płacić 50% ludności Pomorza, a najbardziej liberalne w tej kwestii są osoby z Zachodniopomorskiego (24%). W tej kategorii nie można pominąć oczywiście czynników indywidualnych takich, jak np. wysokość opłat za parkowanie. Ten aspekt miał zapewne kluczowe znaczenie dla respondentów.

Kelnerzy nie zarobią dodatkowo na Kujawach i Pomorzu

Kwestia dawania napiwków jest zapewne w dużym stopniu uwarunkowana kulturowo oraz na podstawie przekazywanych w procesie wychowania wzorów zachowań. Niestety, ponad jedna trzecia Polaków deklaruje, że nigdy nie nagradza pracy kelnera czy barmana dodatkową sumą. W tej kategorii najliczniejszą grupę stanowią najmłodsi (18-24 lata) oraz najstarsi respondenci – odpowiednio 49% i 45% ankietowanych. Statystykę w tym względzie zawyża średnia grupa wiekowa (35 – 54 lata).

Regionami Polski, w których najtrudniej o napiwek są Kujawy i Pomorze, woj. zachodniopomorskie oraz wielkopolskie – odpowiednio 42%, 40% i 40%. Najbardziej hojnym regionem Polski pod względem ponadprogramowego doceniania pracy kelnerów jest Podlasie. Tam, jedynie 23% respondentów nigdy nie daje napiwków. Co nam mówią te wyniki? Być może mieszkańcy Podlasia są bardziej życzliwi, a być może szczególnie cenią ciężką pracę? Kto wie.

Starsi mężczyźni nie dzielą się papierosami

Z badań wynika, że ponad jedna trzecia dorosłego polskiego społeczeństwa znajduje się w szponach zgubnego nałogu, jakim jest palenie papierosów. Okazuje się jednak, że niektórzy bardzo niechętnie dzielą się z innymi tymi nikotynowymi wyrobami. Największe szanse na odmowę w tej kwestii mamy prosząc o papierosa pana po 64 r.ż. mieszkającego w województwie kujawsko-pomorskim. Ogólnie rzecz biorąc, bardziej skąpi w tej kategorii okazują się mężczyźni (27%) niż kobiety (17%).

Większe szanse na poratowanie papierosem w kryzysowej sytuacji mamy w woj, mazowieckim i świętokrzyskim. Co ciekawe, najbardziej skorzy do pomocy są młodzi ludzie (18-24 lata), którzy w innych obszarach starają się oszczędzać. W tej kategorii tylko 14% z nich odmówiłoby poczęstowania papierosem. Można wnioskować, że taki wynik jest szczególnie uwarunkowany pielęgnowaniem relacji towarzyskich, co dla młodych ludzi stanowi ważny aspekt życia.

O charytatywne wsparcie najciężej na Warmii i Mazurach

Idea zbierania środków na pomoc w różnych celach rośnie ostatnimi czasy w siłę. Można by rzec, że pomaganie nigdy nie było tak łatwe. Wystarczą dwa kliknięcia myszką, aby przekazać datek na dowolnie wybrany cel. Niestety, aż 29% mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego jest niechętnych takim akcjom. Dodatkowo, w tej niechlubnej statystyce przeważają panowie (22%) oraz osoby w wieku 65-74 lata (25%). Największą wrażliwością w kategorii działań charytatywnych wykazują się mieszkańcy woj. łódzkiego. W tym regionie zbiórek nie popiera jedynie 13% respondentów.

Działalność charytatywna, nie ważne czy podyktowana odruchem serca czy chęcią podniesienia samooceny, jest niezwykle ważnym aspektem życia społecznego. Warto byłoby się w tym miejscu zastanowić nad powodami, dla których niektórzy Polacy nie chcą pomagać w ten sposób. Czy jest to kwestia niskich zarobków, a może brak wiary w to, że zebrane środki rzeczywiście trafią tam, dokąd powinny? Niemniej, w tym obszarze zawsze warto edukować i uświadamiać sceptyków.

Zakupy online? Jak najbardziej! Płatna przesyłka? Niekoniecznie

Sklepy internetowe i portale aukcyjne z roku na rok notują coraz wyższe przychody. Zakupy w sieci stały się dla Polaków wygodnym sposobem na zaopatrzenie się w produkty i usługi. Oczywiście online łatwiej też o oferty promocyjne i niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych. Kiedy znajdziemy więc atrakcyjną propozycję nie chcemy dopłacać dodatkowo za przesyłkę. Taki sam odsetek w tej kategorii stanowią panie i panowie (po 16%), najczęściej w wieku 34-44 lata.

Wspominaliśmy już o tym, że młodzi ludzie w wieku 18-24 szukają oszczędności w wielu obszarach. Darmowe przesyłki nie są jednym z nich. Zapewne dla tych osób liczy się pozyskanie wymarzonego przedmiotu, bez względu na dodatkowe koszty. Regionalnie, największą wagę do bezkosztowych wysyłek przywiązują mieszkańcy woj. opolskiego (31%), a najmniejszą – woj. świętokrzyskiego (8%).

Rzadko oszczędzamy na gościach i jedzeniu w restauracjach

Choć w zestawieniu sposobów na oszczędzanie pojawiło się nie zapraszanie do domu gości, to jedynie 13% wszystkich respondentów wskazało na stosowanie przez nich takiej metody cięcia kosztów. Młode osoby, w szczególności kobiety, nie wyobrażają sobie oszczędzania na życiu towarzyskim. Podkarpacie i Wielkopolska są w tym względzie najbardziej gościnne. Tylko 7% respondentów z tych regionów nie zaprasza do domu gości. Gorzej jest na Dolnym Śląsku. Tam co piąty ankietowany oszczędza na organizowaniu spotkań towarzyskich.

Być może od tzw. “domówek” Polacy bardziej cenią sobie obecnie wyjścia do restauracji bez względu na porę dnia? Korzystanie z “happy hours” jako formę oszczędności deklaruje bowiem jedynie 12% respondentów. Są to najczęściej młode osoby, do 34 r.ż. i częściej kobiety niż mężczyźni.

Paradoks wyższych pensji i większych długów

Potrzeba szukania oszczędności we wskazanych w badaniu miejscach może dziwić. Skoro zarabiamy coraz więcej, nasz poziom życia się podnosi, a rząd zdaje się być wyjątkowo hojny, to dlaczego wciąż nie jesteśmy usatysfakcjonowani naszą kondycją finansową? Odpowiedź na to pytanie może być prostsza niż nam się wydaje. Wraz z coraz większym wyborem dóbr i usług, rosną także nasze potrzeby. Zamiast wygospodarowywać na ich zaspokojenie środki z własnego budżetu, zapożyczamy się na potęgę.

Szeroko dostępne darmowe chwilówki czy komfortowe do spłaty pożyczki na raty otwierają drogę nierozsądnym pożyczkobiorcom, którzy życie na kredyt traktują w kategorii standardu. Rozwiązaniem tego stanu rzeczy byłaby zapewne rzetelna edukacja ekonomiczna, która wskazywałaby młodym ludziom efektywne sposoby na oszczędzanie, jak również pożyczanie pieniędzy. Na to jednak przyjdzie nam chyba jeszcze poczekać.

Polecane oferty

Z pożyczek Vivus skorzystało już kilka milionów osób w Polsce jak i za granicą. Jeśli jeszcze nie wziąłeś swojej pierwszej chwilówki – Vivus będzie chyba najlepszym rozwiązaniem.

Pierwsza darmowa pożyczka do 5000 zł. Jedna z najczęściej wybieranych pożyczek przez użytkowników naszego portalu. Ceniona szczególnie za bezproblemowość i szybkość.

Na nieprzewidziane wydatki Wonga przygotowała ofertę pożyczki do 1500 zł na 30 dni za 10 zł dla nowych klientów lub pożyczkę do 15 tys. zł na 3 lata.

SolCredit jest innowacyjną firmą, która szybko pozwoli znaleźć Ci finansowanie. Dla nowych klientów pierwsza pożyczka do 5000 zł za darmo.

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu:

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

Sponsorujemy

Robert Chmiel Logo Oficjalny partner Loan Magazine Awards 2016 Kongres Sektora Pożyczkowego Logo

Nasze wyróżnienia

Laur konsumenta 2016 Chwilowo.pl stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

Nasi partnerzy

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych logo Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce logo