Prowadzisz firmę? Sprawdź, jak obniżyć kwotę podatku
4 (80%) 25 głosów

Prowadzisz firmę? Sprawdź, jak obniżyć kwotę podatku

Przedsiębiorcy nieustannie szukają skutecznych sposobów na zmniejszenie podstawy opodatkowania. Trudno się dziwić. Dzięki efektywnej optymalizacji podatkowej mogą zaoszczędzić naprawdę sporo. W artykule sprawdzimy, co mogą „wrzucić w koszty” właściciele firm. Zdradzimy również kilka nieoczywistych sposobów na zwiększenie kosztów.

Zastanawiasz się czasem, na co rząd przeznacza pieniądze, które z naszych kieszeni trafiają do państwowej kasy? Największy odsetek podatków wędruje do portfeli emerytów (około 18 proc.) i rencistów (około 5 proc.). Na dodatki to rent, emerytur, dodatki pielęgnacyjne i zasiłki chorobowe rząd przeznacza około 3,4 proc. naszych podatków. Z podatków finansuje także edukację, pomoc społeczną wojsko, policję, sądy, transport i wydatki związane z administracją. Choć z pewnością nie zmienisz stawek obowiązujących w naszym kraju podatków, znając przepisy, możesz skutecznie planować korzystanie z różnych ulg. Jest to szczególnie istotne dla osób, prowadzących własne firmy. Dzięki możliwości wrzucenia w koszty wydatków związanych z działalnością mogą oni zmniejszyć podstawę naliczania podatku i co za tym idzie, zapłacić mniejszą „daninę”.

Czym jest optymalizacja podatkowa?

Optymalizacja podatkowa to szereg czynności, mających na celu zminimalizowanie obciążeń podatkowych lub — o ile jest to możliwe — uniknięcie zapłaty podatku. Takie działania muszą być w 100 procentach uczciwe oraz dozwolone przez prawo. Warto dodać tutaj, że optymalizacja podatkowa absolutnie nie jest tym samym, co uchylanie się od opodatkowania. Uchylanie się od opodatkowania jest niedozwolone przez przepisy podatkowe i jest traktowane jak przestępstwo. Podatnik, który pomimo ciążącego na nim obowiązku nie uiścił należnego podatku, jest narażony na odpowiedzialność karną lub karnoskarbową.

Zmniejszenie podstawy opodatkowania — jak to działa?

Najbardziej istotnym z punktu widzenia przedsiębiorcy podatkiem jest podatek dochodowy, zwany potocznie PIT-em. Jest on obowiązkowym świadczeniem pieniężnym na rzecz państwa. Jego wysokość zależy od wybranej formy opodatkowania, wysokości dochodów oraz wykorzystanych odliczeń. Polscy przedsiębiorcy mają obowiązek uiszczania podatku dochodowego co miesiąc lub co kwartał. Jeśli chcesz zapłacić niższy podatek, musisz odjąć od dochodu możliwie jak najwięcej kosztów, które pozwoliły Ci go osiągnąć. Dzięki temu podstawa naliczenia podatku dochodowego ulegnie zmniejszeniu. Podobnie jak kwota samego PIT-u.

Co można wrzucić w koszty?

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W praktyce oznacza to, że podstawę opodatkowania możesz pomniejszyć o:

  • koszt wynajęcia biura. Jeśli prowadzisz działalność we własnym mieszkaniu, możesz wrzucić w koszty część opłat za czynsz, wodę czy prąd;
  • koszt wynajęcia biura w biurze coworkingowym;
  • koszt wynajęcia sali konferencyjnej, warsztatowej czy gabinetu do pracy z klientem;
  • koszt zakupu oraz użytkowania telefonu komórkowego;
  • koszt zakupu mebli biurowych, np. biurka i profesjonalnego fotela biurowego;
  • koszt zakupu komputera, drukarki, skanera, specjalistycznego oprogramowania, sprzętu elektronicznego czy IT;
  • koszt zakupu materiałów biurowych: tonera, papieru do drukarki, długopisów, zakreślaczy etc.;
  • koszt zakupu środków czystości;
  • koszt obsługi księgowej;
  • koszt obsługi prawnej;
  • koszt obsługi PR;
  • koszt zaprojektowania i wydruku materiałów reklamowych i promocyjnych, np. logotypu czy wizytówek;
  • koszt stworzenia strony internetowej, kampanii reklamowej (np. Google AdWords);
  • koszt branżowych szkoleń, kursów, studiów podyplomowych i kursów językowych;
  • koszt biletów na konferencje naukowe i targi;
  • koszt przesyłek kurierskich i usług pocztowych;
  • koszty zakupu książek i prenumeraty branżowych pism;
  • koszty zatrudnienia pracowników i współpracowników;
  • wydatki związane z podróżami służbowymi: bilety lotnicze, kolejowe, czy autobusowe, zakwaterowanie.

Aby zakwalifikować wydatek jako firmowy koszt, musisz uzyskać od sprzedawcy (dostawcy usług) odpowiedni dokument. Może być to:

  • faktura,
  • rachunek,
  • dowód zapłaty za przejazd autostradą,
  • dowód poniesienia opłat pocztowych,
  • umowa i rachunek do umowy.

Pożyczka dla firmy a zmniejszenie podstawy opodatkowania

Wiele osób zastanawia się, czy wzięcie pożyczki dla firm jest dobrym sposobem na optymalizację podatkową. Jeśli sięgniesz po pożyczkę na firmowe wydatki lub inwestycje, możesz pomniejszyć podstawę opodatkowania o koszty odsetek oraz ewentualnej prowizji. Sam kapitał nie może być jednak kosztem.

Samochód firmowy a koszty

Dobrym sposobem na zmniejszenie podstawy opodatkowania może być także podpisanie umowy leasingowej. Jeśli wybierzesz leasing operacyjny, „wrzucisz” w koszty zarówno odsetkową, jak i kapitałową część raty leasingowej.

Nietypowe koszty

Zgodnie z prawem, aby firmowe wydatki można było wliczyć w koszty, powinien zaistnieć bezpośredni związek pomiędzy nimi a przychodami. W praktyce oznacza to, więc, że nawet nietypowe koszty, ściśle związane z działalnością firmy i jej dochodami mogą obniżyć podstawę opodatkowania.

I tak:

  • jeśli często odbywasz spotkania z klientami lub potencjalnymi kontrahentami, możesz wrzucić w koszty odzież, opatrzoną firmowym logotypem. Bezpośrednie spotkania w ubraniu, opatrzonym logo, to okazja, by promować swoje produkty i usługi. Urząd skarbowy powinien więc uznać takie wydatki za zasadne;
  • jeśli prowadzisz lifestylowego bloga, z którego osiągasz dochody, możesz zmniejszyć podstawę opodatkowania o takie wydatki jak bilety do kina, ubrania czy kosmetyki;
  • jeśli prowadzisz komis samochodowy, a nocą oprócz ochroniarza jego terenu strzeże także pies, możesz pomniejszyć podstawę opodatkowania o… karmę, budę czy kojec dla psiego stróża;
  • jeśli nie chcesz lub nie możesz jeździć samochodem, jako służbowy środek transportu możesz potraktować rower, skuter lub motocykl. Koszty jego zakupu oraz wydatki związane z eksploatacją (benzyna, polisa ubezpieczeniowa) możesz oczywiście wrzucić w koszty.

Pamiętaj jednak, że to na Tobie, jako przedsiębiorcy ciąży obowiązek wykazania przed urzędem skarbowym, że dany wydatek łączy się z prowadzoną działalnością. Zanim wrzucisz w koszty kolejny bilet czy garnitur, przemyśl zasadność takiego ruchu. Jeśli wciąż masz wątpliwości, możesz wystąpić z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji. Aby tego dokonać, wypełnij wniosek, dostępny na stronie Ministerstwa Finansów i wnieś opłatę w wysokości 40 zł. Na wydanie interpretacji nie powinieneś czekać dłużej niż 3 miesiące.

Te wydatki nie są kosztami

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, firmowym kosztem nie mogą być:

  • wydatki poniesione na nabycie gruntów;
  • grzywny i kary pieniężne orzeczone w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym i w sprawach o wykroczenia oraz odsetek od tych grzywien i kar;
  • koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne;
  • składki ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na fundusz pracy.

Komentarze:

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.