Przelew na błędne konto? Od sierpnia łatwiej odzyskasz pieniądze

Aktualizacja: 2019-12-10
Data publikacji: 2018-08-29
Autor: Chwilowo
Ocena: 4.52
(ilość ocen: 33)

Zmniejszona koncentracja, ogrom obowiązków, chwila nieuwagi — stało się! Wysłałeś przelew na złe konto! Czy taką operację da się odwrócić? Jak odzyskać pieniądze? Podpowiadamy.

Choć banki stosują mechanizmy, które zmniejszają ryzyko wysłania przelewu na błędne konto, takie sytuacje zdarzają się częściej, niż może się wydawać.

Przelew na błędne konto — możliwe scenariusze

Jeśli realizujesz przelew w systemie bankowości internetowej, masz do wyboru 3 możliwości wpisania (wyboru) konta odbiorcy:

  • możesz skopiować numer rachunku z elektronicznej faktury, e-maila lub strony internetowej;
  • możesz wpisać 26-cyfrowy numer ręcznie;
  • możesz wybrać numer konta spośród zapisanych odbiorców.

Jeśli wpisujesz numer ręcznie

Każdy numer konta ma 26 cyfr. Omyłkowe wpisanie choćby jednej z nich sprawi, że suma kontrolna całego rachunku będzie błędna. A to z pewnością wyłapie bank, uniemożliwiając „wyjście” przelewu. Może się jednak zdarzyć, że jego nadawca pomyli numer konta tak pechowo, że stworzona przez niego kombinacja będzie jak najbardziej realna, a wysłane środki trafią na prawdziwe, jednak nieprawidłowe konto. Prawdopodobieństwo takiego scenariusza zwiększa fakt, że banki nie mają obowiązku sprawdzania, czy numer konta odbiorcy zgadza się z jego nazwą. Instytucja finansowa nie poinformuje Cię więc, że numer rachunku nie należy wcale do Anny Kowalskiej czy Mariana Nowaka. Nawet jeśli takie nazwisko figuruje w polu „Odbiorca przelewu”. Może być to wyjątkowo problematyczne, szczególnie np. w przypadku spłacania chwilówki. O przelewie na złe konto dowiesz się wówczas dopiero od firmy pożyczkowej, która poinformuje Cię o zaległości.

Jeśli kopiujesz numer konta z dokumentu

Jeśli kopiujesz numer konta z treści e-maila, dokumentu czy strony internetowej, prawdopodobieństwo omyłkowego przelewu na złe konto spada. Może się jednak okazać, że udostępniony numer zawiera błędy. Np. z powodu pomyłki osoby, która umieściła go na stronie (w dokumencie lub w e-mailu).

Jeśli wybierasz numer konta spośród zapisanych odbiorców

Jeśli realizując przelew, wybierzesz z listy innego odbiorcę, niż zamierzałeś (np. zamiast przelewu do operatora sieci komórkowej wykonasz transfer na konto wspólnoty mieszkaniowej), pieniądze „na pewno wyjdą” z Twojego konta. Jeśli dobrze znasz adresata błędnego przelewu, możesz skontaktować się z nim, wyjaśnić sytuacje i poprosić o zwrot pieniędzy. Procedura odzyskania środków może okazać się jednak bardzo żmudna, czasochłonna i kłopotliwa. A czasem wręcz niemożliwa.

Przelew na złe konto a odzyskanie pieniędzy

Do tej pory w najlepszej sytuacji były osoby, które zaraz po wysłaniu przelewu zorientowały się, że wykonały przelew na błędne konto. W takim przypadku istniało ogromne prawdopodobieństwo, że przelew jeszcze „nie wyszedł z banku”, a konsekwencje impulsywnego „kliknięcia” da się odwrócić. Rzeczywiście, jeśli nadawca błędnego transferu skontaktował się z bankiem jeszcze przed sesją przelewów wychodzących, odzyskanie środków było z reguły stosunkowo proste. Gorzej, jeśli o gafie dowiedział się kilka dni lub choćby godzin później. Jeśli pieniądze „wyszły z banku” i pognały do błędnego odbiorcy, szanse na ich odzyskanie malały.

Zwłaszcza z uwagi na tajemnicę bankową, która uniemożliwiała instytucjom przekazanie nadawcy błędnego przelewu danych osoby, która go otrzymała. Pośrednikiem w kontakcie pomiędzy obiema stronami musiał być więc bank. A ten nie zawsze zgadzał się na pomoc. Konsekwencją tajemnicy bankowej były również problemy ze złożeniem pozwu w sądzie. Takie realia potwierdza Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow, cytowana przez portal Infor.pl: „Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych wypadkach klienci tracili w ten sposób pieniądze, bo nie było mechanizmu zmuszającego odbiorcę do zwrotu środków”.

Przelew na błędne konto a odzyskanie pieniędzy — istotne zmiany od sierpnia

Na skutek skarg klientów banków Rzecznik Finansowy i członkowie Zespołu Analiz Systemowych stworzyli projekt zmian, mający na celu poprawę ich sytuacji. Wprowadzona w życie w pierwszych dnia sierpnia nowelizacja Ustawy o usługach płatniczych ułatwi życie wielu osobom i istotnie zminimalizuje konsekwencje błędów.

Co się zmieni?

Zgodnie z nowym prawem, banki i SKOK-i są zobligowane do przekazania informacji o omyłkowym otrzymaniu przelewu. Są również zmuszone do udostępnienia danych odbiorcy. Jeśli prześlesz przelew do błędnego odbiorcy:

  • Jak najszybciej poinformuj instytucję finansową, w której posiadasz konto o zaistniałej sytuacji;
  • Obowiązkiem Twojego banku lub SKOK-u będzie poinformowanie osoby, która otrzymała pieniądze o konieczności zwrotu środków oraz o konsekwencjach niewywiązania się z tego obowiązku. Na wykonanie takiego „ruchu” bank lub SKOK będzie miał 3 dni.
  • Jeśli odbiorca przelewu zwróci środki dobrowolnie, trafią one na specjalny rachunek techniczny (rachunek zwrotu), a z niego — w ciągu 1-2 dni roboczych na Twoje konto.
  • Jeśli odbiorca nie odda pieniędzy, instytucja finansowa przekaże Ci jego personalia. A wtedy, powołując się na jego bezpodstawne wzbogacenie, będziesz mógł dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Przelew na złe konto, może przydarzyć się każdemu. Do tej pory nie każdy mógł jednak liczyć na łatwe rozwiązanie problemu. Dzięki sierpniowym zmianom, odzyskanie swoich pieniędzy będzie zdecydowanie łatwiejsze.

Polecane oferty

Z pożyczek Vivus skorzystało już kilka milionów osób w Polsce jak i za granicą. Jeśli jeszcze nie wziąłeś swojej pierwszej chwilówki – Vivus będzie chyba najlepszym rozwiązaniem.

Pierwsza darmowa pożyczka do 5000 zł. Jedna z najczęściej wybieranych pożyczek przez użytkowników naszego portalu. Ceniona szczególnie za bezproblemowość i szybkość.

Na nieprzewidziane wydatki Wandoo przygotowało ofertę darmowej pożyczki do 3000 zł na 30 dni. Stali klienci mogą skorzystać z rabatów w programie lojalnościowym,

SolCredit jest innowacyjną firmą, która szybko pozwoli znaleźć Ci finansowanie. Dla nowych klientów pierwsza pożyczka do 5000 zł za darmo.

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu:

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

    Sponsorujemy

    Robert Chmiel Logo Oficjalny partner Loan Magazine Awards 2016 Kongres Sektora Pożyczkowego Logo

    Nasze wyróżnienia

    Laur konsumenta 2016 Chwilowo.pl stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

    Nasi partnerzy

    Polski Związek Instytucji Pożyczkowych logo Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce logo