Split payment coraz bliżej
4 (80%) 1 głosów

Split payment coraz bliżej

1 lipca wejdą w życie przepisy wprowadzające mechanizm podzielonej płatności. W artykule sprawdzimy, na czym polega i jakie zmiany pociągnie za sobą split payment.

Kluczowym celem wprowadzenia split payment, czyli mechanizmu podzielonej płatności jest uszczelnienie polskiego systemu podatkowego, zminimalizowanie wyłudzeń podatku VAT i zapewnienie regularnych wpływów do państwowej kasy. Z sukcesem stosowany w innych krajach europejskich np. we Włoszech i Czechach, może przynieść polskiemu rządowi wymierne korzyści.

Na czym polega split payment?

Mechanizm podzielonej płatności polega na podzieleniu płatności w kwocie brutto na dwie części: kwotę netto, która zasili konto dostawcy towarów lub usług oraz podatek VAT, który wpłynie na specjalne konto VAT utworzone i prowadzone bezpłatnie przez bank. Przykład. Jeśli przedsiębiorca zakupi towar o wartości 123 zł brutto i zdecyduje, że zapłaci za niego w systemie split payment:

  • 100 zł, czyli kwotę netto będzie musiał przelać na bieżące konto dostawcy usług, służące do prowadzenia działalności gospodarczej;
  • 23 zł, czyli kwotę podatku VAT przeleje na jego rachunek VAT.

Warto dodać tutaj, że pieniądze zgromadzone na koncie VAT nie będą dostępne dla przedsiębiorcy. Mogą one zostać przeznaczone wyłącznie na:

  • opłacanie zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług względem fiskusa;
  • wykonywanie przelewów ze swojego konta VAT na konto VAT innego przedsiębiorcy.

Środki te będą wolne od egzekucji sądowej i administracyjnej. Ważne: jeśli posiadasz kilka rachunków rozliczeniowych, na Twój wniosek bank lub SKOK może otworzyć tylko jeden rachunek VAT. W zależności od ustaleń pomiędzy bankiem a przedsiębiorcą rachunek VAT może być rachunkiem oprocentowany. W większości przypadków jego oprocentowanie będzie zależne od tego, czy bieżący rachunek rozliczeniowy także jest oprocentowany.

Kogo dotyczy split payment?

Split payment będzie obowiązywał jedynie dla transakcji B2B, czyli tych dokonywanych pomiędzy dwiema firmami. Nie będzie on stosowany w transakcjach B2C, czyli pomiędzy firmą a osobą prywatną.

Czy przedsiębiorcy, którzy rozliczają się w innej niż polska walucie, będą mogli dokonywać podzielonych płatności?

Niestety nie. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się w zagranicznej walucie (np. euro) nie będą mogli skorzystać z systemu split payment.

Czy split payment jest obowiązkowy?

Split payment przynajmniej na razie nie będzie obowiązkowy. O tym, czy płatność zostanie podzielona, zadecyduje nabywca. Rząd przygotował jednak kilka profitów, które mają przekonać przedsiębiorców do korzystania z nowego mechanizmu. Są to:

  • brak stosowania podwyższonych odsetek od zaległości w VAT;
  • brak sankcji VAT i zasady solidarnej odpowiedzialności;
  • przyspieszony zwrot podatku VAT;
  • wcześniejsza zapłata VAT.

Pierwszym możliwym terminem wprowadzenia obowiązku podzielonej płatności jest 1 stycznia 2019 r. Warunkiem takiej decyzji jest jednak sprawne działanie mechanizmu przez najbliższe 6 miesięcy. Obligatoryjny split payment w pierwszej kolejności miałby zostać wprowadzony w branżach, w których stosowany jest obecnie mechanizm odwrotnego obciążenia.

Czy można stosować split payment wybiórczo?

Jak najbardziej. W ramach rozliczeń z jednym kontrahentem będzie można stosować split payment wybiórczo. W praktyce oznacza to jednak, że faktura może zostać zapłacona w systemie podzielonej płatności, a kolejna już nie. Ważne: jeśli nabywca nie będzie zadowolony z wykonania usługi, będzie mógł uiścić jedynie podatek VAT bez konieczności regulowania kwoty netto.

Korzyści z wprowadzenia split payment

Zdaniem ekspertów już w pierwszym pełnym roku obowiązywania split payment wpływy z tego tytułu mogą osiągnąć wartość 2 mld zł! Zgodnie z szacunkami ustawodawcy w ciągu kolejnych 10 lat mogą wynieść nawet 82 mld zł. Pozytywy z wprowadzenia split payment znakomicie potwierdza przykład Włoch, które zdecydowały się na taki krok w 2015 roku. System podzielonej płatności pozwolił odzyskać krajowi około 2 mld euro.

Obawy przedsiębiorców

Jak pokazują statystyki, wielu przedsiębiorców obawia się, że podzielona płatność zachwieje ich płynność finansową. Zwłaszcza, że o ewentualnym podziale kwoty brutto na 2 części będą decydować nie oni, lecz płatnicy. Choć środki, znajdujące się na rachunku VAT będą należeć do przedsiębiorcy, swoboda ich wykorzystania zostanie mocno ograniczona. Wiele wskazuje więc na to, że podatnicy wykonujący płatności w systemie split payment „chcąc nie chcąc” pociągną za sobą kolejnych. Nawet jeśli Ci nie będą zainteresowani korzystaniem z podzielonej płatności, będą zmuszeni do tego ze względu na sytuację finansową. Choć ustawodawca nie eliminuje możliwości wykonania transferu z konta VAT na bieżące konto przedsiębiorcy prowadzone dla celów podatkowych, taki przelew może zostać wykonany wyłącznie na wniosek podatnika i za zgodą odpowiedniego organu podatkowego. Termin na uwolnienie środków z rachunku VAT wynosi 60 dni. W tym czasie urząd musi wydać postanowienie o uwolnieniu lub odmowie uwolnienia środków.
Ważne: przesłanki odmowy są wyraźnie i precyzyjnie określone w ustawie. Przedsiębiorca może więc zapoznać się z nimi jeszcze przed złożeniem wniosku.

Komentarze:

Dodaj opinię

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.