Reklamacja jest jednym z najważniejszych praw przysługujących konsumentom. Wielu nie zdaje sobie jednak sprawy, że reklamacji podlegają nie tylko fizyczne produkty, ale również usługi m.in. bankowe. Zatem, jak napisać reklamację do banku, aby była skuteczna? Czego może dotyczyć? I co zrobić, jeśli bank odrzucił reklamację?
Na tej stronie znajdziesz:
Banki są powszechnie postrzegane jako instytucje zaufania publicznego. Korzystając z ich usług klienci mają przekonanie, że są one całkowicie bezpieczne i wolne od pomyłek. Tak, oczywiście nie jest. W bankach pracują ludzie, którzy mogą popełniać błędy. Narzędziem, które pomoże Ci się ustrzec m.in. przed konsekwencjami pomyłek bankowców, jest reklamacja do banku. Co może ona obejmować?
Reklamacja do banku może dotyczyć właściwie każdego odstępstwa od umów, uzgodnień i informacji, jakie zawarłeś lub otrzymałeś od banku.
Najpopularniejsze przyczyny złożenia reklamacji w banku dotyczą:
Co istotne, reklamacja nie zawsze musi dotyczyć pomyłki banku. Reklamować można również np. wykonany przez klienta przelew na błędne konto.
Istotną informacją dla osób zastanawiających się jak napisać reklamację do banku jest to, że żaden bank nie posiada gotowego wzoru takiego dokumentu. Nie jest to jednak zła wola instytucji finansowej. Wynika to z tego, że każda reklamacja jest traktowana indywidualnie.
Tworząc reklamację do banku pamiętaj, że kluczem, do skutecznego dochodzenia swoich praw jest rzetelne i konkretne przedstawienie zaistniałego problemu oraz jasne wyłuszczenie swoich żądań. Unikaj natomiast ulegania emocjom – dużo lepiej zadziałają merytorycznie zaprezentowane fakty. Co zatem powinno się znaleźć w reklamacji do banku?
W reklamacji możesz również umieścić preferowany sposób odpowiedzi – np. mailowo czy listownie. Jeśli masz taką możliwość, dołącz do dokumentu załączniki potwierdzające opisane fakty – potwierdzenie naliczenia opłaty czy zapis transakcji. Uwiarygodni to Twoją wersję i może ułatwić analizę wniosku.
Większość banków pozwala na złożenie reklamacji w kilku różnych formach i za pomocą różnych kanałów. Najczęściej roszczenie możesz złożyć:
Szczegółowe wskazówki na temat składania reklamacji znajdziesz na stronie internetowej każdego banku. Wyczerpujące informacje powinieneś też otrzymać od pracowników danej instytucji.
Bez względu na wybraną formę, zadbaj o potwierdzenie złożenia reklamacji. W przypadku osobistej wizyty w placówce, poproś o odpowiedni dokument pracownika przyjmującego reklamację. Nadając list, wybierz opcję z potwierdzeniem odbioru. Jeśli korzystasz z kanałów elektronicznych – zrób zrzuty ekranu bądź poproś o maila zwrotnego z potwierdzeniem przyjęcia zażalenia. O maila możesz również poprosić, podczas ustnego składania reklamacji.
Czas oczekiwania na odpowiedź na reklamację różni się, w zależności od rodzaju usług, które reklamujesz. Zgodnie z przepisami, od dnia otrzymania zażalenia, na rozpatrzenie reklamacji bank ma:
Przedłużenie terminu rozpatrzenia reklamacji musi być podyktowane ważnymi przesłankami, np. koniecznością powołania niezależnego eksperta. Ponadto bank musi Cię poinformować o fakcie i przyczynach przedłużenia terminu rozpatrywania reklamacji.
Warto wiedzieć, że jeśli po upływie oznaczonego czasu nie otrzymasz odpowiedzi, reklamacja zostaje z automatu rozstrzygnięta na Twoją korzyść.
O ile problem faktycznie zaistniał, a roszczenia klienta nie były przesadzone, banki zwykle przychylają się do żądań zawartych w reklamacji. Bywa jednak, że choć konsument jest przekonany o wystąpieniu nieprawidłowości, instytucja negatywnie rozpatruje jego wniosek. Co robić, jeśli np. reklamacja kredytu została odrzucona?
Istnieje wiele organów państwowych, których celem jest wsparcie konsumenta w walce o jego prawa. Jednak zanim do nich przejdziesz, musisz wykorzystać wszystkie drogi bezpośredniego kontaktu z bankiem.
Jeśli bank nie uwzględnił reklamacji, w pierwszej kolejności możesz napisać odwołanie i przesłać je do Bankowego Rzecznika Klienta. Jest to niezależna instytucja odwoławcza, funkcjonująca w większości banków. Samo odwołanie powinno wyglądać podobnie jak reklamacja. Należy je jednak złożyć na piśmie i uzupełnić o odpowiedzi banku.
Co w sytuacji, gdy i ta droga zawiedzie? Wówczas możesz skorzystać ze wspomnianych organów, takich jak:
W ostateczności, gdy sprawa jest skomplikowana, możesz również wkroczyć na drogę sądową. Zanim wytoczysz powództwo w Sądzie Powszechnym, możesz wziąć pod uwagę Sąd Polubowny przy KNF. Jeśli obie strony sporu wyrażą na to zgodę, Sąd Polubowny może przeprowadzić postępowanie mediacyjne bądź arbitrażowe, by ugodowo rozwiązać problem.
Wiele osób, z racji tego, że nie wie, jak napisać reklamację do banku, rezygnuje z dochodzenia swoich praw. To niewłaściwe podejście. Skuteczna reklamacja kredytu czy innych produktów i usług bankowych wcale nie wymaga specjalistycznej wiedzy czy używania branżowych zwrotów. Wystarczy, że jasno przedstawisz zakres problemu oraz oczekiwane rozwiązanie. Bank w większości przypadków, bez większych oporów uwzględni Twoją prośbę.
Sponsorujemy
Nasze wyróżnienia
Nasi partnerzy
Komentarze