Jak wyrobić podpis elektroniczny i podpisać nim umowę pożyczkową?

Aktualizacja: 2021-02-21
Data publikacji: 2021-02-21
Autor: Agnieszka Nowak
Ocena: 4.79
(ilość ocen: 39)

Możliwość zaciągnięcia pożyczki przez Internet i bez wychodzenia z domu to jedna z najbardziej pożądanych cech produktów finansowych. Za tym idzie także możliwość podpisania umowy na odległość, bez konieczności fizycznego sygnowania papierowych dokumentów. Jednym ze sposobów, który to umożliwia, jest użycie podpisu elektronicznego, który posłuży również do podpisu innych, ważnych dokumentów urzędowych, takich jak deklaracje podatkowe czy dokumentacja do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Czym jest podpis elektroniczny? Jak go wyrobić i kiedy Ci się przyda? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Czym jest podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny funkcjonuje w Polsce już od kilkunastu lat, choć jego większa dostępność – głównie cenowa – nastąpiła dopiero w drugiej dekadzie tego wieku. Jest to narzędzie, które pozwala na identyfikację podmiotu, który przesyła dokument drogą elektroniczną. Dzięki temu odbiorca dokumentu wie, że został on wysłany i zatwierdzony rzeczywiście przez tę osobę, która jest do tego uprawniona. Zwany jest również podpisem bezpiecznym, czyli przypisanym tylko dla jednej osoby. W rzeczywistości nie jest to jednak podpis, a tylko specjalne oprogramowanie, które za pomocą przypisanej do niego aplikacji służy do zatwierdzania dokumentów wirtualnym stemplem. Podpis jest więc określeniem tylko umownym.

Jak wyrobić podpis elektroniczny?

Firma, która oferuje usługę wyrobienia podpisu, musi zdobyć odpowiednią certyfikację państwową wystawianą przez Ministerstwo Gospodarki oraz Narodowe Centrum Certyfikacji. Dlatego też nie ma szerokiego wyboru, ale też zdobywamy pewność, że niezależnie od tego, z usług której instytucji skorzystamy, zawsze będzie to instytucja zaufana. W ten sposób, po podpis elektroniczny możemy udać się do firm

  • Euro Cert,
  • CenCert,
  • PWPW (Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych),
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa.

W wielu przypadkach podpis elektroniczny wraz ze służącym do jego złożenia urządzeniem można zamówić internetowo, bezpośrednio ze strony internetowej producenta. Do wyboru mamy czytnik karty mikroprocesorowej (najbardziej popularna) oraz token z modemem USB, do tego otrzymamy oczywiście odpowiednie oprogramowanie.

Na stronie https://eurocert.pl/index.php/dokumenty/lista-bezpiecznych-urzadzen polecane są następujące komponenty techniczne:

  • karta mikroprocesorowa Oberthur ID One Cosmo V7.0 SIM z oprogramowaniem Charismathics Smart Security Interface Standard,
  • karta mikroprocesorowa CardOS V5.0 SIM z oprogramowaniem Charismathics Smart Security Interface Standard,
  • karta mikroprocesorowa CardOS V5.3 SIM z oprogramowaniem Charismathics Smart Security Interface Standard,
  • karta mikroprocesorowa HID Combo Cosmo v7 z oprogramowaniem middleware HID ActivClient,
  • ChipDOC P60 on JCOP 3 SECID P60 (OSB) SSCD – P6022J VB, ver. V7b4,
  • Qualified Signature and Seal Creation Device (QSCD) Cryptomathic Signer, version 4.8,
  • Utimaco CP5 (dotyczy pieczęci kwalifikowanej).

Po jego zainstalowaniu możemy zamówić certyfikat podpisu – najczęściej dzięki temu wygenerujemy dokumenty, które będą zawierały dane posiadacza podpisu. Trzeba je podpisać oraz odesłać do wystawcy podpisu, czyli do firmy, w której zakupiliśmy urządzenie.

Konieczne będzie jednak skuteczne zweryfikowanie swojej tożsamości. Wystawca certyfikatu musi wiedzieć, że jesteśmy naprawdę tą osobą, za którą się podajemy. Podpis elektroniczny będzie w końcu służył do podpisywania ważnych dokumentów, również tych państwowych, należy więc wyeliminować możliwość kradzieży tożsamości i podszycia się pod inną osobę. Aby zweryfikować tożsamość, powinniśmy udać się do jednego z salonów partnerskich firmy wystawiającej podpis elektroniczny lub do notariusza, który wyda odpowiednie oświadczenie, iż naprawdę jesteśmy tą osobą, za którą się podajemy.

W zależności od miejsca zamieszkania i kancelarii, za tę usługę zapłacimy 20-40 złotych. Odpowiednie zaświadczenie należy dołączyć do wcześniej przygotowanej dokumentacji. Po jakimś czasie – jednego lub dwóch tygodni – podpis powinien być już gotowy. Można wtedy zarejestrować się na stronie operatora i zacząć korzystać z podpisu. Oczywiście możliwe jest również osobiste złożenie dokumentów i odebranie klucza.

Gdzie można użyć podpisu elektronicznego?

Podpis elektroniczny funkcjonuje dokładnie tak samo, jak podpis odręczny. Polskie prawo przyjmuje, iż jest on równie ważny i wywołuje takie same skutki prawne. Od podpisu zwykłego różni się więc wyłącznie formą. Podpis elektroniczny może zostać użyty do podpisywania:

  • umów cywilno-prawnych (którymi są również umowy pożyczkowe);
  • dokumentów w obrocie handlowym;
  • korespondencji urzędowej;
  • decyzji administracyjnych;
  • faktur elektronicznych;
  • deklaracji celnych i podatkowych;
  • zgłoszeń ubezpieczeń społecznych;
  • wniosków do KRS;
  • raportów dla Generalnego Inspektora Informacji Finansowej;
  • korespondencji z GIODO;
  • wpisów do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej;
  • dokumentacji medycznej.

Po powyższym widać, iż podpis elektroniczny może być użyty w praktycznie każdej dziedzinie życia, a właściwie we wszystkich tych, które mogą dotyczyć przeciętnego obywatela.

Ile kosztuje używanie podpisu elektronicznego?

Samo użycie podpisu jest bezpłatne i nieograniczone, ale kosztowna jest sama możliwość użycia tego podpisu. Wiąże się z tym przede wszystkim początkowy koszt wyrobienia podpisu oraz urządzenia do składania podpisu To koszt różny, ale średnio urządzenie do odczytywania karty procesorowej lub tokena kosztuje około 300 złotych. W pakiecie z tym najczęściej dorzucany jest roczny abonament na czynności użytkowe. Po tym czasie można go nieskończenie wiele razy odnawiać, również na zasadzie abonamentu. W zależności od instytucji obsługującej certyfikat, możemy wykupić abonament na kolejny rok lub na dwa lata. Cena przedłużenia to około 100 złotych rocznie.

Podpisanie umowy pożyczki podpisem elektronicznym

Pożyczkodawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że większość ich klientów podpisu elektronicznego po prostu nie posiada. Dlatego też podpisanie umowy pożyczkowej bezpiecznym podpisem jest możliwe, ale nie jest wymagane. W większości wystarczy po prostu zaakceptować umowę elektronicznie – udziela to jednorazowego pełnomocnictwa do podpisania umowy przez wyznaczoną do tego osobę. Stosuje się również możliwość wydrukowania umowy, podpisania jej egzemplarza i wysłania do siedziby firmy. Niektórzy pożyczkodawcy umożliwiają jednak zawarcie umowy za pomocą podpisu elektronicznego. Są to między innymi Vivus, Halopożyczka, Hapipożyczki, Provident oraz POLOżyczka.

Źródła:

Więcej artykułów z tej kategorii

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu:

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Sponsorujemy

Robert Chmiel Logo Oficjalny partner Loan Magazine Awards 2016 Kongres Sektora Pożyczkowego Logo

Nasze wyróżnienia

Laur konsumenta 2016 Chwilowo.pl stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

Nasi partnerzy

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych logo Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce logo