Jak zastrzec dowód osobisty?
Nie możesz znaleźć dowodu osobistego? Nie wiesz, czy go gdzieś zgubiłeś, czy też ktoś go ukradł? Nie zwlekaj, tylko jak najszybciej zgłoś utratę dowodu osobistego. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Sprawdź, jak zastrzec dowód osobisty i uchronić się przed poważnymi konsekwencjami tego, gdy nasz dokument tożsamości wpadnie w niepowołane ręce.
Zgubienie dowodu osobistego to poważna sprawa. W końcu jest to podstawowy dokument do weryfikacji tożsamości i za jego pomocą możesz załatwić różne sprawy, w tym np. wziąć kredyt. Dlatego w przypadku utraty dokumentu tożsamości należy działać szybko. Jeśli nie wiesz, czy dowód osobisty gdzieś się po prostu zawieruszył w Twoim domu, czy też gdzieś go zgubiłeś, warto jak najszybciej go zastrzec lub zawiesić. Natomiast w przypadku kradzieży, należy zgłosić ten fakt na Policję.
Czas reakcji jest bardzo ważny. Jeśli nasz dowód trafi w niepowołane ręce, możesz paść ofiarą oszustwa, takiego jak wyłudzenie kredytu lub pożyczki. Możesz to zrobić na kilka sposobów, w tym większość jest dostępna online.
1. Zastrzeżenie dowodu osobistego w Banku
Gdy zorientujemy się, że nasz dowód osobisty przepadł, możemy to zgłosić w dowolnym banku – nie musisz mieć w nim konta. Informacja ta trafi do reszty instytucji. Jest to możliwe dzięki systemowi dokumenty zastrzeżone. To taka ogólnopolska baza, z której korzystają niemal wszystkie banki, a także inne instytucje finansowe – operatorzy komórkowi, firmy leasingowe itp. Tym samym powiadamiając bank o utracie dowodu osobistego, dane te zostają zarejestrowane w systemie dokumenty zastrzeżone i automatycznie przekazane do pozostałych jego uczestników. Dzięki temu osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości, zmniejszają ryzyko wykorzystania danych z ich dowodu do celów przestępczych.
Warto tutaj nadmienić, że nie wszystkie banki przyjmują zgłoszenie dotyczące utraty dokumentu od każdej osoby, która się do nich zgłosi. Dlatego dobrze jest sprawdzić na stronie dokumenty zastrzeżone listę instytucji, które przyjmują zastrzeżenia od wszystkich osób, nie tylko swoich klientów.
Jak zastrzec dowód osobisty w banku? Możesz to zrobić osobiście – w dowolnym oddziale bankowym. Niektóre banki umożliwiają również zastrzeżenie zgubionego dowodu telefonicznie – wystarczy, że klient zadzwoni na infolinię swojego banku.
Dodatkowo, szybko i wygodnie możesz zastrzec dowód osobisty także w swojej aplikacji bankowej. W większości banków taka opcja jest możliwa również w kanale bankowości online. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę z dokumentem tożsamości i tam zgłosisz zastrzeżenie dowodu.
2. Zastrzeżenie dowodu osobistego w BIK
Innym sposobem na zastrzeżenie dokumentu tożsamości online jest skorzystanie z opcji na stronie Biura Informacji Kredytowej. Usługa ta jest darmowa i możesz z niej skorzystać z dowolnego miejsca – wystarczy dostęp do internetu. Co ważne, zastrzec możesz tylko ten dokument, który wcześniej został wykorzystany do potwierdzenia tożsamości w portalu BIK.
Aby dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego, należy zalogować się do systemu BIK i wybrać zakładkę Moje dane, a następnie Zastrzeż dokument. Informacja ta przekazywana jest do Związku Banków Polskich i w ciągu paru chwil trafia do wszystkich banków w Polsce, a także operatorów telefonii komórkowej i poczty.
Zgłaszając utratę dowodu osobistego, dokument ten traci ważność. Dzięki temu nie może zostać użyty przez inną osobę.
3. Zastrzeżenie dowodu osobistego poprzez Profil zaufany
Online zgłosisz również zgubienie dowodu poprzez profil zaufany. Jak to możesz zrobić?
Wystarczy wejść na stronę logowania ePUAP i zalogować się profilem zaufanym. Następnie wybrać, co chcesz zgłosić – utratę czy uszkodzenie dowodu – i kliknąć Unieważnij dowód. Kolejnym krokiem jest podpisanie wniosku o unieważnienie dowodu osobistego profilem zaufanym – wystarczy, że wpiszesz otrzymany kod SMS. I gotowe!
W Rejestrze Dowodów Osobistych status Twojego dokumentu zostanie zmieniony, a na skrzynkę ePUAP zostanie wysłane zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dokumentu.
Mimo zgłoszenia utraty dokumentu, zawsze warto zastrzec go również w banku. Z kolei, gdy Twój dokument został skradziony, koniecznie powiadom o tym policję.
4. Zastrzeżenie dowodu osobistego poprzez aplikację mObywatel
Obecnie nie ma możliwości zastrzeżenia dowodu przez aplikację mObywatel. W aplikacji można za to unieważnić certyfikat mDowodu i w ten sposób zablokować dostęp do usług i dokumentów w aplikacji.
Dodatkowo, od niedawna w aplikacji mObywatel można zastrzegać PESEL. Rząd przygotował przepisy, zgodnie z którymi banki i inne instytucje finansowe będą miały obowiązek weryfikować, czy osoba wnioskująca o pożyczkę, dokonała zastrzeżenia w rządowej bazie. Tym samym osoby, na które ktoś wziął pożyczkę, będą lepiej chronione.
5. Zastrzeżenie dowodu osobistego przez portal ePUAP
Jak wspomnieliśmy wyżej, możesz dokonać zgłoszenia utraty dowodu z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP. Musisz zalogować się na platformę ePUAP. poprzez np. profil zaufany. Następnie w sekcji Sprawy obywatelskie wybrać Dokumenty tożsamości, a w kolejnym kroku wskazać powód zgłoszenia, np. utratę dowodu i potwierdzić proces wnioskowania. Potwierdzenie o zastrzeżeniu dokumentu trafi na Twoją skrzynkę ePUAP.
Zastrzeżenie dowodu osobistego przez telefon: Dostępne opcje
Możesz zastrzec dowód osobisty telefonicznie. Taką opcję umożliwia Ci bank, w którym masz konto. Wystarczy zadzwonić na infolinię swojego banku, gdzie po zdalnej weryfikacji, pracownik dokona zastrzeżenia Twojego dokumentu.
Inną opcją jest skorzystanie ze specjalnej infolinii. Zastrzeżenia można dokonać pod numerem +48 828 828 828. Jest to jednak opcja możliwa tylko w wybranych bankach – warto więc zawczasu sprawdzić, czy będzie można dokonać takiej operacji. Możesz to zweryfikować, kontaktując się z biurem obsługi swojego banku.
Czy można zastrzec dowód osobisty na Policji?
Pamiętaj, na Policji zgłaszasz utratę dokumentu tożsamości, która była związana z przestępstwem, np. gdy ktoś ukradł Twój dowód. W tym przypadku nie ma konieczności zawiadomienia organu gminy, bo dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego policji.
Jednak warto wiedzieć, że zgłoszenie takiej sprawy na Policję, nie oznacza zastrzeżenia dowodu – Policja bowiem nie korzysta z systemu Dokumenty Zastrzeżone. Dlatego jeśli Twój dowód został skradziony, zgłoś ten fakt także w swoim banku.
W jakich sytuacjach warto zastrzec dowód osobisty?
Zawsze, gdy masz podejrzenie, że zgubiłeś dowód gdzieś poza domem, lub ktoś Ci go ukradł, należy zastrzec dokument. To bardzo ważne, ponieważ gdy takie dane trafią w niepowołane ręce, mogą zostać wykorzystane np. do wyłudzania kredytów, zakupów na raty czy wynajęcia mieszkania. A jak łatwo sobie wyobrazić, to generuje bardzo trudne sytuacje, ponieważ to Ty stajesz się dłużnikiem. Szybkie zastrzeżenie dokumentów może Cię uchronić przed sporymi problemami. Dlatego zgubienie dowodu warto zgłosić, jak najszybciej w swoim banku. Wyrobienie nowego dowodu osobistego nie jest czasochłonne, a pamiętaj – zawsze lepiej dmuchać na zimne.
Czy można anulować zastrzeżenie dowodu osobistego?
W niektórych bankach masz możliwość odwołania zastrzeżenia dowodu osobistego. Możesz to zrobić np. w bankowości elektronicznej, przez aplikację banku, lub w placówce bankowej. Jednak taka opcja nie jest wszędzie dostępna i zazwyczaj zastrzeżenie dowodu jest jednoznaczne z jego unieważnieniem. Oznacza to, że trzeba go na nowo wyrobić.
Jest jednak rozwiązanie w sytuacji, gdy nie możesz znaleźć swojego dokumentu, ale wiesz, że jest gdzieś w Twoim domu. Wtedy możesz czasowo zawiesić dowód na 14 dni. Dzięki temu zyskujesz te kilkanaście dni na znalezienie dokumentu i ewentualne anulowanie zawieszenie. Jeśli w tym czasie nie odwiesisz dokumentu, zostanie on unieważniony.
Zawieszony dowód osobisty jest czasowo nieważny. Tym samym nie możesz z niego korzystać. Z opcji tej możesz skorzystać online – poprzez profil zaufany – lub stacjonarnie w urzędzie gminy.
Warto jednak pamiętać, że z tej usługi możesz skorzystać tylko, gdy dowód, który zgubiłeś, jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku.
Więcej artykułów z tej kategorii