Monity — czym są i ile za nie zapłacisz?

Aktualizacja: 2021-03-05
Data publikacji: 2021-03-05
Autor: Agnieszka Nowak
Ocena: 4.77
(ilość ocen: 31)

Jeśli spóźnisz się ze spłatą pożyczki, pożyczkodawca może wysłać do Ciebie monit. Nieterminowa spłata pożyczki pozabankowej może skutkować również rozpoczęciem procedury windykacyjnej. Na samym początku może kontaktować się z Tobą dział windykacyjny firmy pożyczkowej, ale może się to skończyć również komornikiem.  Czym jest monit i ile za niego zapłacisz? Kiedy pożyczkodawca go do Ciebie skieruje? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Czym może skończyć się niespłacenie chwilówki w terminie?

Nieterminowa spłata pożyczki pozabankowej może skutkować rozpoczęciem procedury windykacyjnej. Realizując działania windykacyjne, pożyczkodawca ma prawo:

  • wysyłać dłużnikowi wezwania do zapłaty;
  • wysyłać dłużnikowi formularz z informacją o zamiarze wpisania jego danych do rejestru Biura Informacji Kredytowej;
  • wpisać dane dłużnika do rejestru BIG (po spełnieniu określonych prawem wymogów);
  • stosować próby wyegzekwowania spłaty długu przez telefon (windykacja telefoniczna);
  • wysyłać dłużnikowi SMS-owe, listowne oraz e-mailowe monity, czyli przypomnienia o konieczności uregulowania zobowiązania.

Przeczytaj też: Nie spłacam chwilówki – co mi zrobią? [Konsekwencje]

Czym są monity?

Monit to pisemne ponaglenie lub przypomnienie klientowi, że upłynął termin wypełnienia jego zobowiązania. Głównym zadaniem monitu jest więc informowania pożyczkobiorcy o zadłużeniu i konieczności jego uregulowania.

Monit może przybierać formę:

  • SMS-a,
  • e-maila,
  • listu poleconego,
  • połączenia telefonicznego.

Powinien zawierać informacje o:

  • konieczności spłaty zadłużenia,
  • kwocie zadłużenia,
  • konsekwencjach dalszych opóźnień,
  • numerze umowy pożyczkowej,
  • numerze konta, na który należy dokonać przelewu
  • nieprzekraczalnym terminie zapłaty.

Przeczytaj też: Monit a zawiadomienie w pożyczkach ekspresowych – czym się różnią?

Kiedy otrzymam monit?

Firmy pożyczkowe wysyłają monity klientom, którzy nie spłacili chwilówki (lub jej raty) w terminie. Szybkość przesyłania monitu zależy od konkretnej firmy. Ponaglenie możesz więc otrzymać nawet w kolejnym dniu po upływie terminu spłaty. Jeśli monit nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, pożyczkodawca może wysłać do Ciebie jeszcze kilka podobnych wiadomości. Czy będziesz musiał pokryć koszt każdego z nich?

Przeczytaj też: Jak prowadzić skuteczne negocjacje z wierzycielem?

Ile kosztuje monit?

Jeszcze kilka lat temu opłaty naliczone z tytułu monitów były jednym z kluczowych źródeł zarobku pożyczkodawców. Z powodu braku odgórnych regulacji, to właśnie firmy pożyczkowe samodzielnie decydowały o kosztach ponagleń (a te były stosunkowo wysokie). Koszt jednego monitu wynosił od kilku aż do kilkudziesięciu złotych. Upomnienia były więc ogromnym obciążeniem dla portfeli pożyczkobiorców. Ten krzywdzący proceder skutecznie wyeliminowała nowelizacja ustawy antylichwiarskiej, która weszła w życie w marcu 2016 roku.

Maksymalna wysokość wszystkich kosztów wynikających z nieterminowej spłaty zadłużenia (w tym opłat za monity) nie może teraz przekraczać maksymalnych odsetek za opóźnienie wskazanych w art. 481 § 2 ze zn. 1 kodeksu cywilnego.  Wysokość maksymalnych odsetek za opóźnienie wynosi obecnie 14 proc. w skali roku.

Jeśli spóźnisz się ze spłatą zobowiązania, a pożyczkodawca wyśle do Ciebie kilka monitów, możesz spać spokojnie. Naliczone z ich tytułu opłaty nie zrujnują Twojego budżetu.

Jakie monity wysyłają najbardziej znani pożyczkodawcy?

Aby sprawdzić, jakie monity wysyłają klientom największe firmy pożyczkowe, zajrzeliśmy do treści udostępnionych przez nie umów ramowych.

Vivus – windykacja

W przypadku opóźnienia w spłacie pożyczki, w serwisie Vivus, pożyczkodawca ma prawo do podjęcia działań windykacyjnych mających na celu odzyskanie swojej wierzytelności, w tym w szczególności do:

  • kontaktu telefonicznego z Pożyczkobiorcą,
  • wysyłania monitów listownych i sms oraz
  • przekazania tej wierzytelności do obsługi przez zewnętrzny podmiot.

Lendon – windykacja

Jeśli spóźnisz się ze spłatą pożyczki w serwisie Lendon, pożyczkodawca będzie miał prawo podjąć następujące czynności windykacyjne:

  • kontakt telefoniczny, sms-owy, e-mailowy oraz listowny,
  • przekazanie sprawy do firmy windykacyjnej, która będzie prowadziła działania zmierzające do odzyskania wierzytelności,
  • prowadzenie działań z zakresu windykacji terenowej,
  • dochodzenie roszczeń na drodze sądowej i egzekucyjnej,
  • sprzedaż wierzytelności na drodze Internetowej Giełdy Wierzytelności,
  • cesja wierzytelności na osoby trzecie.

NetCredit – windykacja

Pożyczkodawca udzielających pożyczek w serwisie NetCredit ma prawo podejmowania czynności windykacyjnych polegających na:

  • wykonywaniu monitów drogą wiadomości SMS,
  • wykonywaniu monitów drogą wiadomości e-mail,
  • wykonywaniu monitów drogą telefoniczną,
  • wykonywaniu monitów drogą pisemnych wezwań.

Przeczytaj też: Działy windykacyjne firm pożyczkowych 

Czy da się uniknąć monitu?

Wysyłanie SMS-owych, e-mailowych oraz listownych ponagleń to jeden z początkowych etapów procedury windykacyjnej. Jeśli chcesz uniknąć monitu:

  • poinformuj pożyczkodawcę o problemach ze spłatą. Jeśli znajdziecie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron (np. rozłożenie płatności na raty), pożyczkodawca nie rozpocznie windykacji i nie wyśle do Ciebie ponagleń;
  • sięgnij po przedłużenie terminu spłaty lub  pożyczkę refinansującą. Warunkiem ich otrzymania jest jednak konieczność uiszczenia stosunkowo wysokiej prowizji. Takie rozwiązania powinno być więc ostatecznością;
  • spłać pożyczkę jak najszybciej. Jeśli uda Ci się uregulować zadłużenie kilka dni po upływie okresu spłaty, może się okazać, że pożyczkodawca nie zdążył jeszcze wysłać monitu.

Źródła:

Więcej artykułów z tej kategorii

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu:

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Sponsorujemy

Robert Chmiel Logo Oficjalny partner Loan Magazine Awards 2016 Kongres Sektora Pożyczkowego Logo

Nasze wyróżnienia

Laur konsumenta 2016 Chwilowo.pl stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

Nasi partnerzy

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych logo Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce logo