Prowadzisz firmę? Sprawdź, jak obniżyć kwotę podatku

Aktualizacja: 2021-01-14
Data publikacji: 2021-01-14
Autor: Katarzyna Walczyk
Ocena: 4.22
(ilość ocen: 55)

Niektórzy przedsiębiorcy mogą obniżyć wysokość podatku dochodowego, jaki są zobowiązani wpłacać co miesiąc do urzędu skarbowego. To, o ile zostanie on pomniejszony i czy w ogóle tak się stanie, jest uzależnione od kilku istotnych czynników. Jak można obniżyć podatek dochodowy w swojej firmie w 2021 roku.

Obniżenie podatku w firmie –  optymalizacja podatkowa

Optymalizacja podatkowa to szereg czynności, mających na celu zminimalizowanie obciążeń podatkowych lub — o ile jest to możliwe — uniknięcie zapłaty podatku. Takie działania muszą być w 100 procentach uczciwe oraz dozwolone przez prawo. Warto dodać tutaj, że optymalizacja podatkowa absolutnie nie jest tym samym, co uchylanie się od opodatkowania. Uchylanie się od opodatkowania jest niedozwolone przez przepisy podatkowe i jest traktowane jak przestępstwo. Podatnik, który pomimo ciążącego na nim obowiązku nie uiścił należnego podatku, jest narażony na odpowiedzialność karną lub karnoskarbową.

Zmniejszenie podstawy opodatkowania — jak to działa?

Najbardziej istotnym z punktu widzenia przedsiębiorcy podatkiem jest podatek dochodowy, zwany potocznie PIT-em. Jest on obowiązkowym świadczeniem pieniężnym na rzecz państwa. Jego wysokość zależy od wybranej formy opodatkowania, wysokości dochodów oraz wykorzystanych odliczeń. Polscy przedsiębiorcy mają obowiązek uiszczania podatku dochodowego co miesiąc lub co kwartał. Jeśli chcesz zapłacić niższy podatek, musisz odjąć od dochodu możliwie jak najwięcej kosztów, które pozwoliły Ci go osiągnąć. Dzięki temu podstawa naliczenia podatku dochodowego ulegnie zmniejszeniu. Podobnie jak kwota samego PIT-u.

Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie?

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W praktyce oznacza to, że podstawę opodatkowania możesz pomniejszyć o:

  • koszt wynajęcia biura. Jeśli prowadzisz działalność we własnym mieszkaniu, możesz wrzucić w koszty część opłat za czynsz, wodę czy prąd;
  • koszt wynajęcia biura w biurze coworkingowym;
  • koszt wynajęcia sali konferencyjnej, warsztatowej czy gabinetu do pracy z klientem;
  • koszt zakupu oraz użytkowania telefonu komórkowego;
  • koszt zakupu mebli biurowych, np. biurka i profesjonalnego fotela biurowego;
  • koszt zakupu komputera, drukarki, skanera, specjalistycznego oprogramowania, sprzętu elektronicznego czy IT;
  • koszt zakupu materiałów biurowych: tonera, papieru do drukarki, długopisów, zakreślaczy etc.;
  • koszt zakupu środków czystości;
  • koszt obsługi księgowej;
  • koszt obsługi prawnej;
  • koszt obsługi PR;
  • koszt zaprojektowania i wydruku materiałów reklamowych i promocyjnych, np. logotypu czy wizytówek;
  • koszt stworzenia strony internetowej, kampanii reklamowej (np. Google AdWords);
  • koszt branżowych szkoleń, kursów, studiów podyplomowych i kursów językowych;
  • koszt biletów na konferencje naukowe i targi;
  • koszt przesyłek kurierskich i usług pocztowych;
  • koszty zakupu książek i prenumeraty branżowych pism;
  • koszty zatrudnienia pracowników i współpracowników;
  • wydatki związane z podróżami służbowymi: bilety lotnicze, kolejowe, czy autobusowe, zakwaterowanie.

Aby zakwalifikować wydatek jako firmowy koszt, musisz uzyskać od sprzedawcy (dostawcy usług) odpowiedni dokument. Może być to:

  • faktura,
  • rachunek,
  • dowód zapłaty za przejazd autostradą,
  • dowód poniesienia opłat pocztowych,

Samochód firmowy a koszty

Dobrym sposobem na zmniejszenie podstawy opodatkowania może być także podpisanie umowy leasingowej. Jeśli wybierzesz leasing operacyjny, „wrzucisz” w koszty zarówno odsetkową, jak i kapitałową część raty leasingowej. Jeśli planujesz wykorzystać samochód niefirmowy – czyli taki, który nie jest wpisany do majątku firmy, w celach służbowych, lub taki, który nie jest Twoją własnością – musisz podpisać umowę najmu lub użyczenia. Po tym kroku, można śmiało wliczać w koszty wydatki związane z serwisowaniem, naprawami ryc. Jednak uwaga! W takiej sytuacji koszty wydatków związanych z obsługą pojazdu powinny być proporcjonalne do średniej liczby przejechanych kilometrów. Aby zatem rozliczenie nie budziły wątpliwości fiskusa, konieczne będzie skrupulatne prowadzenie dwóch rejestrów – rejestru przebytych tras (tzw. kilometrówka), i ewidencji wydatków związanych z użytkowaniem auta.

Nietypowe koszty

Zgodnie z prawem, aby firmowe wydatki można było wliczyć w koszty, powinien zaistnieć bezpośredni związek pomiędzy nimi a przychodami. W praktyce oznacza to, więc, że nawet nietypowe koszty, ściśle związane z działalnością firmy i jej dochodami mogą obniżyć podstawę opodatkowania.

I tak:

  • jeśli często odbywasz spotkania z klientami lub potencjalnymi kontrahentami, możesz wrzucić w koszty odzież, opatrzoną firmowym logotypem. Bezpośrednie spotkania w ubraniu, opatrzonym logo, to okazja, by promować swoje produkty i usługi. Urząd skarbowy powinien więc uznać takie wydatki za zasadne;
  • jeśli prowadzisz lifestylowego bloga, z którego osiągasz dochody, możesz zmniejszyć podstawę opodatkowania o takie wydatki jak bilety do kina, ubrania czy kosmetyki;
  • jeśli prowadzisz komis samochodowy, a nocą oprócz ochroniarza jego terenu strzeże także pies, możesz pomniejszyć podstawę opodatkowania o… karmę, budę czy kojec dla psiego stróża;
  • jeśli nie chcesz lub nie możesz jeździć samochodem, jako służbowy środek transportu możesz potraktować rower, skuter lub motocykl. Koszty jego zakupu oraz wydatki związane z eksploatacją (benzyna, polisa ubezpieczeniowa) możesz oczywiście wrzucić w koszty.

Pamiętaj jednak, że to na Tobie, jako przedsiębiorcy ciąży obowiązek wykazania przed urzędem skarbowym, że dany wydatek łączy się z prowadzoną działalnością. Zanim wrzucisz w koszty kolejny bilet czy garnitur, przemyśl zasadność takiego ruchu. Jeśli wciąż masz wątpliwości, możesz wystąpić z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji. Aby tego dokonać, wypełnij wniosek, dostępny na stronie Ministerstwa Finansów i wnieś opłatę w wysokości 40 zł. Na wydanie interpretacji nie powinieneś czekać dłużej niż 3 miesiące.

Te wydatki nie są kosztami!

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, firmowym kosztem nie mogą być:

  • wydatki poniesione na nabycie gruntów;
  • grzywny i kary pieniężne orzeczone w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym i w sprawach o wykroczenia oraz odsetek od tych grzywien i kar;
  • koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne;
  • składki ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na fundusz pracy.

Obniżenie podatku w firmie, która generuje mało kosztów

Są zajęcia zarobkowe, które nie generują kosztów, a przynajmniej tak Ci się wydaje. Jeśli pracujesz w domu, korzystasz z własnego komputera, lub innego sprzętu, który już masz, a telefon, który użytkujesz również w sprawach służbowych jest prywatny – również masz szansę na obniżenie podatku!

  • Abonament telefoniczny, na internet itp. można przepisać na firmę – najważniejsze jest to, aby na fakturze widniał NIP firmy.
  • Jeśli pracujesz zdalnie – możesz brać faktury za zakupy takich produktów jak np.: drobne środki czystości, kawa, herbata, woda itp.
  • Nawet jeśli firma nie ma żadnych środków trwałych, można brać FV na paliwo i z nich odliczyć chociażby 20%.
  • Podobnie jest z czynszem i rozliczeniami za media – jeśli pracujesz we własnym domu i pod tym adresem jest zgłoszona działalność, możesz proporcjonalnie wyliczyć przestrzeń, jaką przeznaczasz na wykonywanie działalności. Załóżmy, że jest to jeden pokój i stanowi on 20% całego mieszkania – w takiej sytuacji istnieje przesłanka do tego, by odliczać proporcjonalnie koszty czynszu i opłat za prąd, wodę itp. Jest to jednak możliwe dopiero po ich opłaceniu, ponieważ te koszty księguje się zgodnie z datą zapłaty (a nie wystawienia).

Jak widać sposobów na generowanie kosztów, które mogą wpłynąć na obniżenie podatku dochodowego jest naprawdę sporo. Ważne, by pamiętać o tym, że można wliczyć w koszty to, co faktycznie je generuje. Sztuczne i przesadne zbieranie faktur, które mogą budzić wątpliwości urzędu skarbowego, może wpłynąć na zwiększenie ryzyka przeprowadzenia kontroli podatkowej. To właśnie dlatego, każdy firmowy wydatki trzeba umieć uzasadnić i w razie czego – udowodnić.

Więcej artykułów z tej kategorii

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu:

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Sponsorujemy

Robert Chmiel Logo Oficjalny partner Loan Magazine Awards 2016 Kongres Sektora Pożyczkowego Logo

Nasze wyróżnienia

Laur konsumenta 2016 Chwilowo.pl stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

Nasi partnerzy

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych logo Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce logo