Skrytka bankowa — jak działa i co można w niej przechować?

O tym, że nie warto trzymać pieniędzy w skarpecie, przekonało się już wielu Polaków. W banku finanse są bardziej bezpieczne niż w zakątku naszego mieszkania. Jak jednak możemy zabezpieczyć nasze cenne przedmioty, aby nie stały się łupem złodziei? Dobrym rozwiązaniem jest skrytka bankowa. W poniższym artykule wyjaśniamy, jak dokładnie działa i kiedy warto z niej skorzystać.

Jak działa skrytka bankowa?

Skrytka bankowa jest swego rodzaju wynajmowanym sejfem, do którego dostępu broni wiele zabezpieczeń. Znajduje się w specjalnie przygotowanym miejscu, np. w skarbcu, którego przestrzeń jest pilnie strzeżona i odpowiednio zabezpieczona przed próbami włamania i kradzieży. Oferują ją niektóre instytucje bankowe oraz firmy prywatne depozytowe (np. Śląskie Sejfy).

Skrytka depozytowa ma formę kasety, a jej wymiary różnią się w zależności od instytucji. W bankach są to zwykle maksymalnie dwa warianty wielkości. W prywatnych firmach depozytowych wybór wielkości schowka jest większy, jednak na ogół nie przekracza 60 cm wysokości.

Aby wynająć skrytkę bankową, należy podpisać umowę na co najmniej miesiąc. Po dokonaniu formalności otrzymasz specjalny klucz lub kartę magnetyczną, które służą do otwierania i zamykania skrytki. Od tej pory możesz dysponować własną szufladą i umieszczać w niej cenne przedmioty.

infografika przedstawiająca skrytki bankowe - 1 z nich jest otwarta

W których bankach dostępne są skrytki?

Skrytka bankowa stała się w ostatnich latach towarem wręcz luksusowym. Większość banków wycofała się ze świadczenia usługi jej wynajmu. A wszystko przez ograniczoną liczbę skrytek oraz długoterminowy wynajem przez sporą liczbę klientów, którzy nie chcą z nich rezygnować.

Na ten moment, jedynymi bankami komercyjnymi w Polsce, które oferują usługę wynajmu skrytki bankowej, są:

Warto zaznaczyć jednak, że nie we wszystkich oddziałach można skorzystać z tej usługi.

Ponadto często zdarza się, że bank daje pierwszeństwo skorzystania z wolnej kasety klientom ważnym dla swoich interesów. Mowa tu o klientach korporacyjnych oraz należących do sektora private banking. Aby móc wynająć klientowi skrytkę depozytową, bank musi ponieść niemałe koszty. Wiążą się one z:

  • wydzieleniem specjalnego pomieszczenia wyposażonego w drzwi o prawie metrowej grubości,
  • umieszczeniem tam sejfów z podwójnymi zamkami,
  • zatrudnieniem pracowników ochrony,
  • zamontowaniem monitoringu,
  • udostępnieniem klientowi odpowiedniego dojścia do skarbca (klient nie może przecież przechodzić przez pomieszczenie, które służy wyłącznie personelowi).

Alternatywą dla banków komercyjnych są banki spółdzielcze. One również oferują skrytki bankowe. Warto dodać, że są one łatwiej dostępne i korzystniejsze cenowo. Polecamy sprawdzić ofertę banku spółdzielczego w okolicach Twojego zamieszkania.

Ile kosztuje skrytka bankowa?

Koszt wynajmu skrytki bankowej waha się w przedziale od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy złotych rocznie. Ceny podawane na stronach instytucji finansowych są orientacyjne.

Ostatecznie to, ile kosztuje skrytka bankowa, zależy od:

  • rodzaju i szacunkowej wartości przedmiotów, jakie zadeklarujemy się przechowywać,
  • wielkości wynajmowanej skrytki,
  • okresu, na jaki podpiszemy umowę.

Dopiero znając te wszystkie informacje, pracownik banku będzie mógł obliczyć finalny koszt wynajmu.

Orientacyjny koszt wynajmu schowka w bankach komercyjnych to:

  • PKO BP
    – 600 zł rocznie za skrytkę bankową;
    – 450 zł rocznie za kasetę.
  • Santander Bank Polska
    – 600 zł rocznie.

W bankach spółdzielczych kwota za wynajem jest odpowiednio niższa, w zależności od wybranego banku.

Jak wynająć skrytkę bankową?

Wynajęcie skrytki depozytowej nie jest wyjątkowo skomplikowane. Najważniejsze jest znalezienie najkorzystniejszej dla nas oferty.

  1. Sprawdź oferty wynajmu skrytek depozytowych w Twojej okolicy. Zapoznaj się z ich cenami oraz dostępnością.
  2. Umów się z pracownikiem banku na rozmowę.
  3. Przed podpisaniem umowy przeczytaj dokładnie dokumentację — warunki użytkowania, warunki wypłacenia odszkodowania w razie włamania itp.
  4. Odbierz klucz lub kartę do otwierania skrytki.

Po podpisaniu umowy, jako właściciel skrytki bankowej, otrzymasz specjalny klucz lub kartę magnetyczną. Drugi, różniący się klucz, zwany „matką”, pozostanie w banku.

Każdorazowe otwarcie skrytki wymaga sprawdzenia tożsamości właściciela, a także wpisu do bazy potwierdzającym ów fakt. Dodatkowo zarówno do otwarcia, jak i zamknięcia skrytki potrzebne są oba klucze. Dlatego też zawsze przy tych operacjach towarzyszyć Ci będzie pracownik banku. Korzystanie ze skrytki bankowej odbywa się już bez udziału osób trzecich.

Ciekawostką jest, iż otwieranie i zamykanie skrytki bankowej określone jest odpowiednią procedurą. Aby otworzyć sejf, pierwszy przekręca w zamku swój klucz pracownik banku. Zamykanie sejfu rozpoczyna natomiast właściciel schowka.

Warto pamiętać, że bank nie posiada duplikatu klucza przekazanego najemcy. A więc, jeśli zgubisz klucz, musisz liczyć się z poniesieniem sporych kosztów wezwania profesjonalnego ślusarza. Do jego zadań należy wtedy zniszczenie zamka, a nawet rozprucie sejfu.

Dostęp do skrytki bankowej — komu przysługuje?

Skrytkę bankową może wynająć każda osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. I to niezależnie od tego, czy jest obywatelem Rzeczypospolitej, czy obcokrajowcem – nie trzeba mieć nawet statusu rezydenta. Wystarczy posiadać dowód osobisty lub paszport.

Do umowy najmu można przystąpić nie tylko w pojedynkę. Skrytkę bankową może wynajmować jednocześnie kilka osób, np. małżeństwo. Wtedy każdy z członków otrzymuje swój klucz, aby bez przeszkód korzystać z urządzenia. Dostęp do skrytki bankowej możemy również dać pełnomocnikowi. Konieczne jest wtedy wcześniejsze złożenie w banku pisemnej zgody z uwierzytelnionym podpisem.

Czy skrytkę może otworzyć tylko pełnomocnik lub właściciel?

Powszechnie panuje przekonanie, że dostęp do schowka ma tylko właściciel skrytki bankowej. W rozpowszechnieniu tej tezy miały swój udział filmy oraz książki kryminalne. To właśnie w nich przestępcy często używają skrytek do skrywania swoich łupów.

Prawda jest jednak zgoła inna. Polskie przepisy prawne pozwalają podmiotowi prowadzącemu depozyty na udostępnienie skrytki odpowiedniemu organowi prowadzącemu postępowanie karne lub egzekucyjne w stosunku do najemcy. Mówiąc inaczej, bank ma obowiązek udostępnić zawartość skrytki bankowej odpowiednim organom, jeśli wobec właściciela toczy się postępowanie.

Dostęp do skrytki depozytowej może otrzymać:

  • komornik,
  • policja,
  • prokuratura,
  • centralne biuro antykorupcyjne CBA,
  • agencja bezpieczeństwa wewnętrznego ABW,
  • służba celna,
  • straż graniczna.

Bank może również samodzielnie otworzyć skrytkę oraz ją opróżnić, by następnie zdeponować schowaną tam zawartość, jeśli zalegamy z opłatą za najem schowka.

Co można przechowywać w skrytce?

Przy podpisaniu umowy najmu jesteśmy proszeni o zadeklarowanie zawartości skrytki oraz szacowanej wartości przechowywanych przedmiotów. W praktyce prawdziwość takiej deklaracji nie może być zweryfikowana, gdyż bank nie ma wglądu do naszej skrytki depozytowej, o ile opłacamy ją w terminie.

W skrytce bankowej można przechowywać przeróżne wartościowe przedmioty. Jednak nie wszystko, co chcemy, możemy do niej włożyć.

W skrytce bankowej można przechowywać:

  • dzieła sztuki,
  • papiery wartościowe,
  • biżuterię,
  • sztabki złota,
  • metale szlachetne,
  • ważne dokumenty,
  • rzeczy o wartości sentymentalnej, np. pamiątki rodzinne,
  • drobne przedmioty kolekcjonerskie itp.

Na liście przedmiotów zakazanych w skrytce depozytowej znajdują się:

  • broń,
  • substancje wybuchowe, radioaktywne i toksyczne,
  • przedmioty pochodzące z przestępstwa, np. kradzieży,
  • narkotyki,
  • rzeczy ulegające zepsuciu, np. jedzenie.

Zwykle nie można także przechowywać pieniędzy znajdujących się w obiegu.

Zewnętrzna skrytka bankowa Trezor

Banki, oprócz wynajmowanych skrytek depozytowych, udostępniają całodobową dobrze zabezpieczoną skrytkę, zwaną trezorem albo wrzutnią.

Do trezora wrzuca się pieniądze umieszczone w specjalnej kopercie. Trafiają one do zabezpieczonego miejsca, pokroju szafy pancernej. Dostęp do niej mają wyłącznie uprawnieni pracownicy banku. Kolejnego dnia roboczego pieniądze są przeliczane przez pracownika banku.

Trezor to bardzo wygodne i popularne rozwiązanie, chociażby wśród pracowników sklepów, którzy codziennie po zakończonej pracy mogą wrzucać tam dzienny utarg.

5/5 - (2 votes)

Więcej artykułów z tej kategorii

Komentarze
DODAJ KOMENTARZ DO ARTYKUŁU: